نینی مایند

ساخت وبلاگ

بی اختیاری مدفوع در کودکان بیماری بسیار شایعی است که شاید فرزند شما هم با آن درگیر شده باشد. بی‌اختیاری مدفوع به زمانی گفته می‌شود که کودک نمی‌تواند مدفوع خود را کنترل کند؛ و دفع در شرایط و محل نامناسب اتفاق می‌افتد. مشکلات جسمی و روحی بسیاری می‌توانند باعث بی اختیاری مدفوع در کودکان بشوند. اما باید بگوییم که فرزند شما تنها کسی نیست که درگیر این مشکل شده است. بی‌اختیاری مدفوع یک بیماری شایع در کودکان است؛ و راه‌های بسیاری برای درمان دارد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این مشکل می‌تواند اعتمادبه‌نفس فرزند شما را تحت‌تأثیر قرار دهد. پس بهتر است در کنار درمان‌های جسمی به شرایط روحی فرزندتان نیز توجه داشته باشید. حتما اگر بی اختیاری مدفوع در کودکان خود مشاهده کردید، حتما برای مشاوره کودک اقدام کنید.

منبع: بی اختیاری مدفوع در کودکان

بی اختیاری مدفوع در کودکان

بی اختیاری مدفوع در کودکان به شرایطی گفته‌می‌شود که کودک توانایی کنترل حرکات روده خود را نداشته باشد. و ممکن‌است در زمان‌ها و مکان‌های نامناسب مدفوع خود را دفع کند. کودکان مبتلا به بی‌اختیاری مدفوع عمدتاً به طور کامل مدفوع را تخلیه نمی‌کنند و فقط کمی مدفوع از آن‌ها دفع یا به‌اصطلاح نشت می‌کند. به همین خاطر دیدن مدفوع در لباس زیر کودک یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی است که باید به شما راجع به این مسئله خبر بدهد.

یکی از نکاتی که در تشخیص بی‌اختیاری مدفوع به‌عنوان یک اختلال باید به آن توجه داشت سن کودک است. فرزند شما باید حداقل 4ساله شده‌باشد یا به‌عبارت‌دیگر آموزش توالت‌رفتن را کامل پشت سر گذاشته باشد تا بتوانیم در مورد وجود این مشکل در او صحبت کنیم. نکته جالب‌توجه این است که بنا به دلایل نامشخصی بی‌اختیاری مدفوع در پسران نسبت به دختران شایع‌تر است.

انواع بی اختیاری مدفوع کودکان

علل مختلفی برای بی‌اختیاری مدفوع کودکان مشخص شده است. بر اساس هر کدام از این علت ها انواع بی اختیاری مدفوع از نظر متخصصان در ادامه شرح داده‌ایم.

بی‌اختیاری مدفوع اولیه

برخی از کودکان به طور ژنتیکی و مادرزادی توانایی کنترل حرکات روده خود را ندارند؛ و در نتیجه دچار بی اختیاری مدفوع می‌شوند. ناهنجاری‌های نظیر آنورکتال، مشکلات ستون فقرات و بیماری هیرشپرونگ می‌توانند به طور مادرزادی منجر به بی اختیاری مدفوع در کودکان شوند.

برای آشنایی با نحوه برخورد با کودکان استثنایی کلیک کنید.

بی‌اختیاری مدفوع ثانویه

این دسته از کودکان افرادی هستند که به طور ژنتیکی و مادرزادی مشکلی در کنترل حرکات روده خود ندارد. اما عمدتاً به دلایل روان‌شناختی، آموزش اشتباه توالت‌رفتن، ترس ازرفتن به توالت، یبوست، اسهال  و… دچار بی‌اختیاری مدفوع می‌شوند.

نشانه های بی اختیاری مدفوع در کودکان

بی اختیاری مدفوع در کودکان با نشانه‌هایی مانند موارد زیر بروز پیدا می‌کند.

  • درد شکمی
  • میل به غذا خوردن کاهش می یابد
  • احساس خارش مقعد
  • کاهش فعالیت‌های فیزیکی
  • عفونت مثانه
  • یبوست
  • اسهال

دلایل بی اختیاری مدفوع در کودکان

اختلالات ژنتیکی

بی اختیاری مدفوع کودکان می‌تواند به دلیل برخی از بیماری‌های جسمانی و ژنتیکی اتفاق بیفتد. اختلالاتی نظیر بیماری هیرشپرونگ، اسپینابیفیدا، ناهنجاری‌های آنورکتال و… از جمله علل ژنتیکی هستند که باعث‌می‌شوند تا کودک با مشکل بی‌اختیاری مدفوع به دنیا آمده باشد.

لجبازی کودکان

لجبازی یکی از رایج‌ترین دلایل روانی برای بی اختیاری مدفوع در کودکان است. گاهی اوقات مشکلی در رابطه شما و فرزندتان وجود دارد. این شرایط باعث می‌شود که او برای نشان‌دادن هویت مستقل خود یا جلب‌توجه شما دفع مدفوع را در زمان و مکان نامناسب انجام بدهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شب ادراری کودکان کلیک کنید.

آموزش غلط توالت رفتن

یکی از مهم‌ترین دلایل بی اختیاری مدفوع در کودکان آموزش اشتباه در ارتباط به توالت رفتن است. استفاده از ابزارهای تنبیهی باعث می‌شود تا کودک از توالت رفتن اجتناب کند و از دفع کردن خودداری کند تا جایی که دچار بی‌اختیاری و عدم کنترل بر حرکات روده‌اش شود. برای آشنایی با روش صحیح آموزش دستشویی به کودک کلیک کنید.

یبوست

یبوست مزمن یکی از علل شایع بی‌اختیاری مدفوع است‌. زمانی که کودک دچار یبوست می‌شود، مدفوع خشک و سفت می‌شود و دفع آن دشوار و دردآور است؛ در نتیجه کودک از رفتن به سرویس بهداشتی اجتناب می‌کند. درحالی‌که این وضعیت شرایط را بدتر خواهد کرد. هر چه مدفوع مدت‌زمان بیشتری دفع نشود، سفت‌تر خواهد شد. این مسئله تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که عصب‌های کنترل‌کننده روده از کار می‌افتند و ناگهان مدفوع به شکل نرم و آبکی دفع می‌شود.

راهکارهای درمانی بی اختیاری مدفوع

دارودرمانی

یکی از روش‌ها برای رفع مشکل بی اختیاری مدفوع دارودرمانی است. در این مواقع برای کاهش علائم یا مشکلاتی مانند اسهال و یبوست که منجر به بی اختیاری مدفوع کودکان می‌شود از درمان دارویی استفاده می‌شود. اما از استفاده خودسرانه داروها خودداری کنید و مصرف یا قطع استفاده از دارو را حتماً زیر نظر متخصص انجام دهید. و حتما برای تشخیص به متخصص کودک مراجعه نمایید.

تحریک الکتریکی

تحریک الکتریکی می‌تواند به کنترل حرکات روده کمک کند. در این روش الکترودهایی در کنار عصب‌ها و نقاط مهم کار گذاشته می‌شود. این الکترودها به تحریک و فعالیت عضلات کمک می‌کند.

تمرین عضله

به‌وسیله انجام تمرین‌هایی می‌توان توانایی نگهداری مدفوع را در کودک افزایش داد. اگر عضله کف لگن به‌اندازه کافی تقویت شود می‌تواند یک روش مؤثر برای درمان بی اختیاری مدفوع کودکان باشد. در حقیقت عضله های قوی‌تر توانایی فرزند شما برای نگه‌داشتن مدفوع تارسیدن به مکان مناسب بیشتر خواهد بود.

عمل جراحی

در برخی مواقع مشکل کودک یک مشکل ساختاری است و برای اینکه عملکرد روده بهبود پیدا کند نیاز به جراحی احساس می‌شود. در این شرایط با انجام عمل جراحی مشکل ساختاری روده کودک برطرف می‌شود و کودک توانایی کنترل حرکات روده را به دست می‌آورد.

بی اختیاری مدفوع کودکان و اهمیت مشاوره روان‌شناسی

آموزش صحیح توالت رفتن به کودکان یکی از نکات مهم در تربیت آنهاست. همان‌طور که گفتیم آموزش‌های نامناسب در این زمینه می‌تواند به مشکلاتی مثل بی اختیاری مدفوع بیانجامد. به‌علاوه دفع ناگهانی مدفوع می‌تواند مشکلات روحی بسیاری را برای فرزند شما به همراه داشته باشد. این مشکل باعث احساس خجالت و ناراحتی آنها خواهد شد. به دنبال این احساس ممکن است کودک تصاویر منفی از خود در ذهنش شکل بدهد. بسیاری از مواقع این تصاویر در ذهن کودک باقی مانده و باورهای بنیادی او را شکل می‌دهند. به همین خاطر بسیار مهم است که علاوه بر درمان‌های جسمی شرایط روحی فرزندتان را نیز در نظر بگیرید. برای این کار بهترین راه‌حل این است که از یک روان‌شناس کودک کمک بخواهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی اختیاری مدفوع در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

بهترین درمان برای بی اختیاری مدفوع در کودکان چیست؟

بهترین درمان باتوجه‌به مسائل زیادی مثل دلیل و شدت مشکل مشخص می‌شود. به همین خاطر در اولین قدم بهتر است مشکل فرزندتان را با یک متخصص در میان بگذارید.

منبع: بی اختیاری مدفوع در کودکان

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : بی اختیاری مدفوع در کودکان, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 81 تاريخ : دوشنبه 30 آبان 1401 ساعت: 18:33

تعیین زمان زایمان با توجه به عوامل مختلف تعیین می‌شود. تفاوت وضعیت بیولوژیک بدن خانم‌ها سبب می‌شود که فرایند بارداری و طول دوره آن به شکل‌های مختلفی اتفاق بیافتد. به طور معمول گذشت تقریبی 40 هفته از زمان اولین روز عادت ماهانه در زنان زمان مناسب برای زایمان و وضع حمل است؛ اما همانطور که اشاره شد، تفاوت سیستم بدن زنان زمینه ساز طول مدت زمان متفاوت برای وضع حمل و زایمان می‌شود. اگر شما جزو آن دسته از مادران بارداری هستید که مشتاقانه روزها را می‌شمارند تا زمان تقریبی زایمان خود را بدانند پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را به دقت بخوانید تا بتوانید زمان تقریبی زایمان خود را تخمین بزنید. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

منبع: تعیین زمان زایمان و نحوه محاسبه تاریخ زایمان

 روش های تشخیص و تعیین زمان زایمان

روش‌های زیر می‌تواند به  شما کمک کند تا بتوانید زمان زایمان خود را تعیین کنید.

 آخرین تاریخ عادت ماهانه

تاریخ بارور شدن تخمک‌ها به آسانی قابل تشخیص نیست، زیرا ممکن است در طول دوره زمانی که رحم شرایط تخمک گذاری را دارد تنها با یک تماس و رابطه جنسی، تخمک‎ها بارور شوند و برای تعدادی دیگر در طول چند تماس جنسی قابلیت بارور شدن تخمک‌ها فراهم شود. زیرا امکان دارد اسپرم‌ها تا زمان تماس با تخمک یک یا دو روز در لوله‌های رحم باقی بمانند، پس از این تماس، ممکن است تخمک بارور و سلول تخم تشکیل شوند.

با این تفاسیر تشخیص زمان دقیق لقاح میسر نخواهد بود و در نتیجه تعیین زمان زایمان بر اساس تاریخ اولین روز عادت ماهانه مطرح می‌شود. البته تعیین زمان زایمان قطعی نخواهد بود، بلکه با احتمال زیادی امکان وضع حمل در تاریخ مشخص شده اتفاق خواهد افتاد. در مورد زنانی که فاصله زمانی قاعدگی آن‌ها به طور متوسط ۲۸ روز است، بارور شدن تخمک حدود دو هفته پس از اولین روز آخرین عادت ماهانه اتفاق می‌افتد. به همین دلیل، گفته می‌شود که بارداری از تاریخ شروع آخرین عادت ماهانه بین ۳۸ تا ۴۰ هفته طول می‌کشد. کاملا مشخص است که مشخص کردن تاریخ زایمان بر اساس عادت ماهانه برای خانم‌هایی کاربرد دارد که چرخه قاعدگی آن‌ها منظم است اما زنانی که دارای عادت های نامنظم در چرخه عادت ماهانه خود هستند به ندرت می‌توانند از این روش استفاده کنند.

سونوگرافی

نامنظم بودن چرخه قاعدگی زنان، فراموش کردن تاریخ اولین روز قاعدگی و همچنین بارداری ناخواسته در دوران شیردهی مهمترین عواملی هستند که لزوم تعیین تاریخ دقیق زایمان را براساس روش سونوگرافی فراهم می‌آورند. سونوگرافی سه ماهه اول بارداری روشی کاملا مناسب برای خانم‌هایی است که دوست دارند تاریخ دقیق زایمان خود را بدانند. روش کار متخصص سونوگرافی این است که با اندازه ‌گیری ابعادی از بدن جنین مثل اندازه‌ گیری طول سر تا باسن جنین، قطر خاصی از سر جنین و قطر ساک بارداری تخمینی از سن بارداری به دست می‌آورد. متخصصین زنان و زایمان معتقد هستند که دقت سونوگرافی سه ماهه اول بارداری برای تخمین مدت زمان بارداری و وضع حمل به مراتب بیشتر از سونوگرافی‌های زمان‌های بعدی است.

معاینه شکم

در برخی مواقع بر حسب معاینه شکم و اندازه گیری رحم می‌توان سن بارداری را تخمین زد. احتمال خطا در این روش در مقایسه با روش‌های سونوگرافی سه ماهه اول بارداری، یا محاسبه زمان زایمان بر اساس چرخه قاعدگی بیشتر است. دلیل این خطا را می‌توان به موارد چون بارداری چند قلو، الیگوهیدرآمنیوس، پلی‌هیدرآمنیوس و بزرگ یا کوچک بودن جنین نسبت داد.

در صورتی که سونوگرافی در دسترس نباشد و یا مادر تاریخ اولین قاعدگی خود را فراموش کرده باشد می‌توان از روش معاینه شکم برای تخمین سن بارداری استفاده کرد. برای آشنایی با علائم زایمان کلیک کنید.

بهترین روش تعیین دقیق زمان زایمان

برای تعیین دقیق زمان زایمان خود می‌توانید از یک مشاور در زمینه زنان و زایمان کمک بگیرید، این گونه با توجه به اطلاعاتی که از شما دریافت می‌شود و همچنین درصورت نیاز با استفاده از سنوگرافی و وضعیت جنین زمان دقیق زایمان شما مشخص می‌شود، گاهی بعضی از خانم‌ها در شرایطی قرار دارند که امکان دارد نوزاد آن‌ها زودتر یا دیرتر ازموعدی که خودشان تخمین می‌زنند به دنیا بیاید؛ بنابراین امکان دارد آنچه خودتان محاسبه کرده‌اید دقیق نباشد پس برای تعیین دقیق زمان زایمان و کاهش استرس در این زمینه بهترین راهکار ارتباط با یک متخصص مشاور است.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا روش های تخمین سن بارداری دقیق هستند و در تاریخ مشخص شده زایمان اتفاق می افتد؟

به‌طورکلی، محاسبه‌های مربوط به تاریخ زایمان همیشه تخمینی است و تعداد کمی از زنان در تاریخ دقیق و مشخص‌شده زایمان می‌کنند. زایمان شما ممکن است دو هفته قبل یا بعد از تاریخ تعیین‌شده صورت گیرد.

نحوه محاسبه تاریخ زایمان برا اساس چرخه قاعدگی چگونه می باشد؟

برای تعیین زمان تقریبی زایمان می‌توان به این روش عمل کرد. با توجه به اینکه مدت زمان بارداری به طور معمول 40 هفته یا 280 روز است از شروه آخرین قاعدگی خود 280 روز یا 40 هفته جلو بروید. زمانی که بدست می‌آید به طور تقریبی تاریخ وضع حمل و زایمان شما خواهد بود. روش دیگر این است که پس از نوشتن زمان آخرین قاعدگی خود 7 روز به آن اضافه نمایید و سه ماه از ماه کم کرده و یک سال به سال اضافه کنید

آیا عقب افتادگی قاعدگی در زنان می تواند روش مطمئنی برای تعیین سن بارداری باشد؟

این روش ساده ترین روشی است که خانم‌ها می‌توانند از بارداری خود مطلع شوند و بر اساس آن تاریخ تقریبی برای زایمان خود مشخص نمایند. البته در نظر داشته باشید این روش بیشتر برای خانم‌هایی کاربرد دارد که از چرخه قاعدگی منظمی برخوردار هستند.

منبع: تعیین زمان زایمان و نحوه محاسبه تاریخ زایمان

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : تعیین زمان زایمان و نحوه محاسبه تاریخ زایمان, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 123 تاريخ : دوشنبه 30 آبان 1401 ساعت: 18:32

آیا می‌دانید زایمان در آب چیست و چه فوایدی دارد؟ امروزه در ایران بسیاری از زنان باردار به خاطر ترس از زایمان طبیعی، به زایمان سزارین روی آورده‌اند اما فواید زایمان طبیعی آنقدر زیاد است که نمی‌توان آن را انکار کرد. زایمان در آب یکی از روش‌های زایمان می‌باشد که امروزه مورد توجه قرار گرفته است. این نوع زایمان به صورت طبیعی در آب گرم انجام می‌شود و همانطور که زن باردار تمام مراحل طبیعی یک زایمان را طی می‌کند، وجود آب به او احساس آرامش و کاهش درد را می‌دهد. البته فراموش نکنید که حتما باید در این باره با متخصصان مشورت کرده و به توصیه‌های آنان عمل نمایید.

 منبع: زایمان در آب چه فوایدی دارد؟

زایمان در آب چیست؟

یکی از روش‌های زایمان طبیعی که با آسیب‌های کمتری همراه است، زایمان درآب نام دارد. در این نوع زایمان مادر درد کمتری را احساس می‌کند و سریع‌تر و راحت‌تر می‌تواند فرزند خود را به دنیا بیاورد.

معمولا در نوع معمولی و رایج زایمان طبیعی به دلیل خشکی هنگام زایش، درد مادر بسیار زیاد است و به لگن و رحم بالاترین فشار وارد می‌شود اما در زایمان طبیعی در آب به دلیل مرطوب بودن دهانه رحم فرایند زایمان راحت‌تر است و درد مادر به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. همچنین چون در این نوع زایمان بدن مادر در حالت شناور قرار دارد، فشار کمتری به لگن و رحم او وارد می‌شود.

قبل از زایمان طبیعی در آب حتما باید توسط ماما آموزش ببینید، جلسات آموزشی شما حدودا 8 جلسه است و از ماه پنجم بارداری آغاز می‌شود. این جلسات به منظور بالا بردن اطلاعات درباره مراقبت‌های بارداری و زایمان برگزار می‌شوند. در این جلسات نکات مهمی درباره تغذیه، نرمش، مراقبت‌ها و… گفته می‌شود که دانستن آن برای تمام مادران باردار ضروری است.

 

مدل  های مختلف زایمان در آب

زایمان در آب به دو روش انجام می‌شود. در روش اول تمام مراحل زایمان طبیعی در آب انجام می‌گردد، یعنی فرایند زایمان‌درآب اتفاق می‌افتد و بچه هم در آب متولد می‌شود. در روش دوم که لیبر در آب نام دارد و بیشتر در کشورهای اروپایی رایج است، مراحل اولیه تحمل درد در آب اتفاق می‌افتد و تولد نوزاد بیرون از آب انجام می‌شود، یعنی مادر برای زایش اصلی از آب خارج می‌شود. این روش مشکلاتی که ممکن است در روند زایمان در آب پیش بیاید را به حداقل می‌رساند.

 

فوائد و مزایای تولد در آب

زایمان در آب مثل تمام روش‌های دیگر دارای فواید و معایب مخصوص به خودش است. در این قسمت به بررسی فواید و معایب این نوع زایمان می‌پردازیم تا شما با اطلاع کامل بتوانید درباره زایمان خود تصمیم بگیرید.

1. این نوع زایمان تمام فواید زایمان طبیعی را دارد.
2. در این نوع زایمان نیاز به بیهوشی نیست و مادر می تواند در لحظات اولیه تولد، کودک خود را در آغوش بگیرد.
3. این نوع زایمان در لحظات اولیه برای کودک محیطی را شبیه به کیسه آمونیاک می‌سازد.
4. آب با ریلکس کرد اعضای بدن مادر باعث بهبود جریان خون در بدن او می‌شود.
5. فشار خون کاهش می‌یابد.
6. در این شکل از زایمان استرس مادر بسیار کم و آرامش او بسیار زیاد است.
7. زایمان در آب باعث ترشح هورمون اندروفین می‌شود که یک نوع مسکن طبیعی است و درد را تسکین می‌دهد.
8. اکسیژن بیشتری به نوزاد می‌رسد.
9. نوزاد راحت‌تر و سریع‌تر به دنیا می‌آید.
10. دهانه رحم راحت‌تر باز می شود و احتمال پارگی پرینه (ناحیه بین مقعد و واژن) کاهش می‌یابد.

 

معایب و خطرات زایمان در آب

1. اگر بند ناف کودک پیچ بخورد، ممکن است نوزاد در آب نفس بکشد و آب به ریه‌هایش ورود پیدا کند. البته این اتفاق بسیار نادر است چون نوزادان تا زمانی که در معرض اکسیژن قرار نگیرند، نفس نمی‌کشند.
2. اگر در محیط وان آب بهداشت رعایت نشود، مادر و کودک هر دو به عفونت مبتلا خواهند شد.
3. اگر آب وان خنک یا سرد باشد، نوزاد به هیپوترمی مبتلا خواهد شد.
4. ممکن است در تنظیم دمای بدن نوزاد مشکل ایجاد شود.
5. امکان دارد مشکلاتی مربوط به بند ناف پیش بیاید.
6. مادر در استفاده از مسکن‌ها محدودیت دارد.
7. اگر کودک آب را ببلعد یا در آن نفس بکشد، به مشکلات مغزی و یا الکترولیت دچار خواهد شد.

نکته: توجه داشته باشید که اگر فقط فرایند تحمل درد را در وان آب طی کنید و برای تولد بچه از آب بیرون بیایید، بسیاری از این مشکلات پیش نخواهند آمد. برای کسب اطلاع از مشاوره کودک کلیک کنید.

 

در چه شرایطی زایمان در آب مناسب نیست؟

-چند قلو بودن بچه
-نچرخیدن جنین
-زایمان زودرس
-درشتی بچه
-سن کم یا زیاد مادر
-ابتلا به برخی بیماری‌ها مثل دیابت، فشار خون یا تبخال تناسلی
-عدم علاقه و عادت مادر به آب
-بالا بودن مکونیوم
-پره اکلامپسی

 

برای دریافت مشاوره در زمینه زایمان در آب در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا امکان خفه شدن نوازد هنگام زایمان در آب وجود دارد؟

این احتمال وجود دارد اما بسیار بسیار کم است چرا که جنین در لحظات اولیه پس از تولد نفس نمی‌کشد و ریه‌هایش هم هنوز باز نشده؛ یعنی علائم حیاتی او به نحوی است که گویی هنوز در رحم قرار دارد.

آیا زایمان در آب بهداشتی است؟

شما باید درباره محیط زایمان بسیار دقت عمل به خرج دهید. توجه کنید که وان با شوینده‌های غیرسمی پاک شده باشد، آب تمیز و فیلتر شده به کار گرفته شود و اگر آب آلوده به مدفوع شد حتما تعویض گردد.

منبع: زایمان در آب چه فوایدی دارد؟

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : زایمان در آب چه فوایدی دارد؟, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 110 تاريخ : دوشنبه 30 آبان 1401 ساعت: 18:32

تست های بارداری خانگی و غیر خانگی به منظور اطلاع از وضعیت بارداری و یا عدم باردای تهیه می‌شود. مطمئن‌ترین روش برای اطلاع از وضعیت بارداری روش‌های غیر خانگی است که وضعیت حاملگی فرد با انجام آزمایش خون و یا ادرار مشخص می‌شود و احتمال خطا در آن بسیار کم است. البته علاوه بر روش‌های غیر خانگی تشخیص بارداری، روش‌های خانگی هم وجود دارد. از رایج‌ترین تست‌های خانگی بارداری، بی بی چک می‌باشد که معمولا با خطای کمی همراه است و بیشتر افراد برای تست اولیه بارداری از آن استفاده می‌کنند. برای آشنایی با علائم بارداری کلیک کنید.

منبع: تست بارداری خانگی و غیر خانگی

تست های بارداری خانگی

عقب افتادن تاریخ عادت ماهانه، از علائم جدی بارداری است. سعی کنید ابتدا تا تاریخ بعدی شروع عادت ماهانه خود منتظر بمانید و چنانچه پریود نشدید، برای تشخیص بارداری و یا عدم بارداری اقدام کنید. فردی که چند هفته از شروع سیکل قاعدگی او گذشته است، می‌تواند برای تشخیص بارداری و یا عدم بارداری ابتدا از روش‌های رایج خانگی برای این امر استفاده کند.

از رایج‌ترین و ارزانترین روش‌های خانگی تشخیص بارداری، استفاده از بی بی چک می‌باشد. این نوع از تست‌های بارداری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با تشخیص میزان هورمون بارداری(HCG) در ادرار، وضعیت بارداری و یا عدم بارداری را مشخص می‌کند. برای آشنایی بیشتر با زمان افزایش هورمون HCG کلیک کنید.

چه زمانی از بی بی چک استفاده کنیم؟

متخصصان این امر توصیه می‌کنند که برای دریافت نتیجه درست از آزمایش بی بی چک بهتر است این تست خانگی بارداری، پنج روز تا یک هفته پس از گذشت تاریخ عادت ماهانه انجام شود. انجام تست بارداری بی‎بی‌چک زودتر از این زمان ممکن است دارای نتیجه منفی و یا مثبت کاذب باشد. برای آشنایی با نشانه های بارداری پوچ کلیک کنید.

اگر زمان پریود خود را نمی‌دانید، بهتر است تست بیبی‌چک را پس از گذشت 14 روز و یا سه هفته بعد از رابطه جنسی محافظت نشده‌ای که داشته‌اید و پس از آن مشکوک به بارداری می‌باشید، انجام دهید.

لازم است اشاره کنیم که تست بی بی چک میزان هورمون بارداری (هورمون hCG ) را در ادرار شما می‌سنجد. پس برای دریافت نتیجه درست بهتر است این آزمایش را در اولین ادرار صبحگاهی انجام دهید. دلیل این موضوع این است که میزان هورمون بارداری در ادرار صبحگاهی به بیشترین میزان خود می‌رسد. 

چگونه از کیت های بارداری خانگی استفاده کنم؟

برای تشخیص بارداری به کمک کیت های بارداری خانگی و یا همان تست بی بی چک، باید مقداری از ادرار صبحگاهی خود را درون ظرف یکبار مصرف جمع‌آوری کنید. بی بی چک را درون ادرار خود قرار دهید. البته برخی از بی بی چک‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فقط کافی است آن‌ها را زیر جریان ادرار خود بگیرید و دیگر نیازی به جمع‌آوری ادرار در یک ظرف نخواهید داشت.

میزان انتظار برای دریافت نتیجه معمولا بر روی بسته‌بندی بی بی چک‌ها نوشته می‌شود و کوتاهتر از این زمان و بیشتر از آن نشان دهنده جواب درست نیست. معمولا زمان انتظار برای دریافت نتیجه بی بی چک، 5 دقیقه است. بعد از گذشت این بازه زمانی می‌توانید از نتیجه بارداری و یا عدم بارداری خود مطلع شوید.

نحوه تحلیل نتیجه آزمایش بی‌بی‌چک

در داخل جعبه‌ها و کیت‌های خانگی تشخیص بارداری، معمولا یک برگه راهنما نیز وجود دارد که در این برگه نحوه استفاده و تحلیل نتیجه تست بی‌بی‌چک توضیح داده شده است.

در صورتی که پس از انجام آزمایش بی بی چک، در محدوده T و C دو خط نمایان شود، به این معنی است که نتیجه باردای شما مثبت می‌باشد. نمایان شدن یک خط در محدوده C به معنای این است که جواب آزمایش شما منفی است.

در نظر داشته باشید که در صورتی که هیچ خطی در محدوده T و C ظاهر نشود و یا فقط در محدوده T ظاهر شود، به این معنی است که شما باید تست بارداری بی‌بی‌چک را دوباره امتحان کنید. این نتیجه یا به دلیل خراب بودن کیت نمایان می‌گردد و یا شما تست را اشتباه انجام داده‌اید. برای آشنایی بیشتر با بی بی چک کلیک کنید.

آیا تست بارداری خانگی خطا دارد؟

تست باردای با بی بی چک ممکن است با خطا نیز همراه باشد و نتیجه را یا مثبت کاذب و یا منفی کاذب نشان دهد. منفی کاذب بودن نتیجه بی بی چک به این معنا است که شما باردار هستید، ولی بی بی چک به شما می‌گوید که باردار نیستید. 

در حالت برعکس نیز نتیجه مثبت کاذب به این معنا است که تست بی‌بی‌چک نتیجه مثبت را به شما نشان می‌دهد، در حالی که شما باردار نیستید. 

از جمله مواردی که بر روی نتیجه تست بی‌بی‌چک تاثیر می‌گذارد، مصرف برخی داروهاست. اگر قصد دارید برای تشخیص بارداری از آزمایش ادراری استفاده کنید، سعی کنید از نوشیدن آب زیاد بپرهیزید تا ادرار شما رقیق نشود. معمولا برای انجام این آزمایش و دریافت نتیجه دقیق نیز ادرار صبحگاهی بهتر می‌باشد. برای اطمینان از نتیجه بارداری بهتر است آزمایش خون انجام دهید. برای آشنایی بیشتر با نشانه های منفی کاذب تست بارداری کلیک کنید.

تست های بارداری غیر خانگی

در صورتی که نتیجه تست بارداری خانگی برای شما مثبت بود، می‌توانید برای کسب اطمینان از نتیجه بارداری و تشخیص سن بارداری، آزمایش خون انجام دهید. از طرفی دیگر انجام آزمایش خون در دوران بارداری نشان دهنده موارد بسیاری از جمله وضعیت سلامتی مادر و جنین نیز خواهد بود.

کاربرد آزمایش خون بارداری

آزمایش خون بارداری با عنوان آزمایش بتا نیز شناخته می‌شود. خانم‌هایی که مشکوک به بارداری هستند و یا نتیجه تست بارداری آن‌ها به روش‌های خانگی از جمله تست بی‌بی‌چک مثبت بوده است، می‌توانند برای کسب اطمینان اقدام به انجام آزمایش خون کنند.

البته انجام آزمایش خون برای تمامی کسانی که تست بارداری آن‌ها به کمک بی بی چک مثبت بوده است، الزامی می‌باشد؛ چراکه تست خون بارداری علاوه بر تشخیص بارداری و با عدم بارداری، دیگر موارد شامل حامگی خارج رحمی، بارداری‌هایی با احتمال سقط جنین، غربالگری‌های جنینی در دوران بارداری و … را  نیز مشخص می‌کند.  

چه زمانی باید اقدام به انجام آزمایش خون بارداری کرد؟

در صورتی که از دوره پریود شما چند روز گذشته بود و قصد داشتید از وضعیت بارداری و یا عدم بارداری خود مطلع شوید و یا به تشخیص پزشک مشکوک به بارداری خارج از رحمی بودید و همینطور زمانی که باید یک دوره دارویی را آغاز کنید، می‌توانید به جای تست بارداری آزمایش خون بارداری را انجام دهید.

در آزمایش خون بارداری، میزان دقیق هورمون بارداری HCG در خون مشخص می‌شود. میزان این هورمون در زمان بارداری از حد مشخصی بالاتر می‌رود. هورمون بارداری توسط سلول‌هایی که در تشکیل جفت نقش دارند، تولید می‌شود. بنابراین وجود آن نشان دهنده بارداری فرد است.

برای انجام آزمایش خون بارداری، باید توسط آزمایشگاه پذیرش شوید تا با انجام خون‌گیری، نتیجه آزمایش شما توسط دستگاه‌های پیشرفته مورد آزمایش قرار گیرد. جواب این آزمایش دقیق و کامل می‌باشد.

برای اطلاع از نکات دوران بارداری کلیک کنید.

آیا آزمایش خون بارداری خطا دارد؟

لازم است این موضوع را همیشه به یاد داشته باشید که هیچ آزمایشی به صورت صد درصد درست نیست و همیشه یک درصد احتمال خطا وجود دارد. در آزمایش خون بارداری نیز ممکن است نتیجه آزمایش مثبت کاذب و یا منفی کاذب باشد. 

تشخیص این موضوع بر عهده پزشک متخصص است. در برخی موارد مصرف برخی داروها همچون داروهای باروری و داروهای افزایش قدرت جنسی، می‌تواند باعث تغییر میزان هورمون بارداری در خون شود و در نهایت باعث نادرست شدن جواب آزمایش گردد.  برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

چنانچه جواب آزمایش مثبت باشد اما فرد دارای علائم بارداری نباشد، پزشک انجام برخی آزمایشات دیگر را برای فرد تجویز می‌کند. 

  • نتیجه مثبت کاذب : فرد باردار نیست و هیچگونه علائم بارداری ندارد اما جواب آزمایش او مثبت است.
  • نتیجه منفی کاذب : فرد دارای علام بارداری است، اما نتیجه آزمایش او منفی می‌باشد. انجام زود هنگام آزمایش خون و تست بارداری می‌تواند باعث ایجاد نتیجه منفی کاذب شود. 

برای دریافت مشاوره در زمینه تست های بارداری خانگی و غیر خانگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: تست بارداری خانگی و غیر خانگی

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : تست بارداری خانگی و غیر خانگی, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 80 تاريخ : يکشنبه 29 آبان 1401 ساعت: 14:37

سینه خیز رفتن نوزاد یکی از اولین حرکات نوزادان است که نشان‌دهنده رشد سالم آنان می‌باشد. اولین جست و خیز کودک برای کشف محیط اطرافش با وارونه‌شدن به سمت شکم و تکان‌دادن دست و پاها همراه است. در ابتدا کودک نسبت به حرکت خویش اختیار چندانی ندارد و به طور غیر ارادی اقدام به تکان دادنشان می‌کند. اما کم کم نسبت به حرکات خود  کنترل بیشتری اعمال کرده و قادر به حفظ تعادل خود خواهد بود. برخی از مادران نسبت به سینه خیز رفتن نوزاد خود حساس هستند و اگر کوچک‌ترین وقفه زمانی رخ دهد و سینه خیز رفتن نوزاد با تاخیر انجام گیرد، دچار نگرانی می‌شوند. با آگاهی از علل به تعویق افتادن و راه‌های تشویق کودک می‌توانید به فرزند خود در سینه خیز رفتن کمک کنید. برای آشنایی با راه های مراقبت از نوزاد کلیک کنید.

 منبع: سینه خیز رفتن نوزاد | زمان شروع خزیدن نوزاد و کمک به آن

زمان شروع سینه خیز رفتن نوزاد

به طور معمول کودکان از 2 تا 3 ماهگی یاد می‌گیرند که روی زمین غلط بزنند. این غلط زدن در 5 ماهگی پیشرفته‌تر شده و باعث می‌شود نوزاد به شکم خوابیده و شکم خود را روز زمین بکشاند. در واقع غلط زدن پیش نیاز حرکت سینه خیز در نوزاد است. با گذشت ماه پنجم و آغاز ماه ششم، بازوهای کودک توان بیشتری پیدا کرده و او قادر است دست‌های خود را به عنوان تکیه گاه قرار دهد و شکم خود را از سطح زمین بالاتر قرار دهد.

بیشتر بخوانید: نشانه های سلامت نوزاد

علل تاخیر در سینه خیز رفتن کودک

تاخیر در سینه خیز رفتن کودک به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. گذاشتن کودک در گهواره و روروک ربرای مدت زمان طولانی

برای اینکه کودک بتواند عضله‌های مقاوم‌تری داشته باشد باید به اندازه کافی فضا برای حرکت دست و پا فراهم باشد. وقتی کودک در گهواره قرار دارد، نمی‌تواند به آسانی دست و پای خود را حرکت دهد و برای کشف کردن محیط اطراف حرکات آزادانه‌ای داشته باشد.

2. سینه خیز رفتن نوزاد | در آغوش گرفتن بیش از اندازه نوزاد

به صرف اینکه نوزاد نمی‌تواند حرکت کند و این طرف و آن طرف برود، نباید مداوم او را بغل کرد. زیرا در آغوش‌کشیدن بیش از اندازه، روند رشد حرکتی او را کاهش می‌دهد و عضل‌هایش ضعیف می‌مانند.

3. ترس والدین

برخی والدین به خصوص پدر و مادرهای جوان نسبت به اینکه نوزاد به حالت دمر بخوابد، ترس شدیدی دارند و فکر می‌کنند این حالت باعث خفگی نوزاد می‌شود. به همین دلیل سریعا نوزاد را به حالت عادی بر می‌گردانند. با این اقدام والدین، نوزاد از یادگیری مهارت‌های حرکتی مناسب مانند سینه خیز رفتن باز می‌ماند. برای کاهش ترس خود در این زمینه می‌توانید از مشاوره کودک کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

4. سینه خیز رفتن نوزاد | کف پای صاف

اگر کودک دارای کف پای صاف باشد هنگام سینه خیز رفتن به طور نا خودآگاه مچ پای خود را در حالت خمیده قرار می‌دهد. به همین دلیل سینه خیز رفتن و حرکات چهار دست و پا برای او سخت می‌شود.

بیشتر بخوانید: رشد کودک یک ساله

راه‌های کمک به کودک برای سینه خیز رفتن

روش‌های ساده و خانگی برای کمک به سینه خیز رفتن نوزادتان برای کودکانی کاربرد دارند که دچار بیماری‌های زمینه‌ای نیستند و مشکلات جسمی در آن‌ها دیده نمی‌شود. در صورت وجود مشکلات جسمی و بیماری‌های خاص در نوزاد خود حتما از کادر درمانی کمک بگیرید. در ادامه به روش‌های مختلف جهت کمک به سینه خیز کردن کودک اشاره می‌کنیم:

1. بلند کردن سر کودک

یک راه بسیار ساده برای ترغیب کودک به سینه خیز رفتن این است که در حالی که کودک بر روی شکم خوابیده، سر او را به سمت بالا بگیرید. با این حرکت دست و پاها در ارتفاع بیشتری از کف زمین قرار می‌گیرند و می‌توانند حرکات آزادانه‌ای داشته باشند.

2. سینه خیز رفتن نوزاد | ایجاد انگیزه

برای این منظور می‌توانید چند اسباب بازی رنگی در  فاصله کمی از کودک بگذارید و او را به سمت شکم بچرخانید. به نحوی که روبه روی اسباب بازی‌های رنگی قراربگیرد و سعی درگرفتن آن‌ها نماید. این اقدام به ویژه زمانی که اسباب بازی متحرک باشد، نتیجه بخش‌تر خواهد بود.

3. نوزاد را مدت کمتری درون در روروک بگذارید

وقتی کودک در طولانی مدت از روروک استفاده کند و به جهات مختلف حرکت نماید، در فعالیت‌های زمینی مانند سینه خیز رفتن، رشد حرکتی لازم را به دست نمی‌آورد. غلت‌زدن روی زمین کمک زیادی به رشد ماهیچه‌های حرکتی نوزاد می‌کند و روند سینه خیز رفتن را تسریع می‌بخشد.

4. شیب ملایم

یک روش بسیار ساده دیگر برای کمک به نوزادانی که دچار تاخیر در سینه خیز رفتن هستند، این است که آن‌ها را روی یک شیب ملایم قرار دهید. به این ترتیب کودک به سمت پایین سر می‌خورد و دست و پای خود را حرکت می‌دهد (دقت داشته باشید که شیب باید بسیار ملایم و حداقل 20 سانتی متر ارتفاع داشته باشد.)

5. سینه خیز رفتن نوزاد | تمرینات ورزشی سبک

برای اینکه کودک فرایند سینه خیز رفتن را یاد بگیرد، بهتر است ماهیچه‌های حرکتی او را از طریق تمرینات ورزشی سبک تقویت کنید. برای اینکار بهتر است دست و پاهای مخالف را به طور همزمان حرکت دهید.

به منظور دریافت مشاوره در زمینه سینه خیز رفتن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید. 

 

سوالات متداول

آیا ممکن است تاخیر در سینه خیز رفتن کودک به دلیل مشکلات جسمانی باشد؟ 

بله؛ کف پای صاف، عضلات ضعیف و تاخیر در مراحل رشدی از دلایل جسمانی سینه خیز نرفتن کودک است که در این صورت باید از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

منبع: سینه خیز رفتن نوزاد | زمان شروع خزیدن نوزاد و کمک به آن

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : سینه خیز رفتن نوزاد , زمان شروع خزیدن نوزاد و کمک به آن, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 92 تاريخ : يکشنبه 29 آبان 1401 ساعت: 14:35

کاندوم یا کاپوت یکی از وسایل بهداشت جنسی که با هدف پیشگیری از بارداری و جلوگیری از انتقال بیماری‌ها مقاربتی مانند هپاتیت، سوزاک، کلامیدیا، سفلیس و تبخال تناسلی توسط زوجین استفاده می‌شود. در صورت کاربرد صحیح کاندوم می‌توان تا ۹۵درصد از بارداری پیشگیری کرد. کاندوم‌ها در دو نوع مردانه و زنانه در بازار موجود است و در ادامه به بحث پیرامون آن می‌پردازیم. برای آشنایی با سایر روش های جلوگیری از بارداری کلیک کنید.

منبع: کاندوم چیست ؟

از کاندوم چه می‌دانید؟

یک وسیله غلاف مانند که در طول رابطه جنسی استفاده شده و تا میزان زیادی در کاهش انتقال بیماری‌ها مقاربتی و پیشگیری از بارداری موثر است.

کاندوم‌در دو نوع مردانه و زنانه موجود است. کاندوم‌مردانه بیشتر در نوع لاتکس وجود دارد. هم‌چنین در برخی موارد کاندوم مردانه از جنس پلی‌اورتان و پلی‌ایزوپرن نیز دیده می‌شود.

کاندوم‌یا کاپوت از تماس مستقیم آلت تناسلی زن و مرد حین رابطه جلوگیری می‌کند. البته لازم به ذکر است که استفاده ازکاندوم منجر به کاهش لذت جنسی نمی‌گردد.

کاندوم‌اجازه ورود منی که حاوی اسپرم است را به واژن نداده و به این ترتیب از بارداری و بیماری‌ها آمیزشی جلوگیری می‌کند.

به خاطر داشته باشید هیچ‌گاه از یک‌کاندوم دو بار استفاده نکنید زیرا هرکاندوم تنها یک بار قابلیت استفاده کردن را دارد. هم‌چنین استفاده همزمان از دو کاندوم‌زنانه و مردانه منجر به ایجاد اصطکاک بین آن دو شده و با افزایش احتمال پارگی‌کاندوم همراه است، در نتیجه ایمنی و حفاظت کمتری نسبت به یک‌کاندوم ایجاد می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم بارداری کلیک کنید.

کاندوم زنانه

کاندوم‌زنانه شاید کمتر به گوش مخاطب رسیده باشد. این‌کاندوم به شکل یک کیسه از جنس پلی‌اورتان به طول ۱۷ سانتی‌متر است و داخل واژن قرار می‌گیرد.

کاندوم زنانه نسبت  به نوع مردانه ضخامت کمتری داشته و در نتیجه رابطه جنسی لذت‌ بخش‌تری را برای زوجین فراهم می‌کند. هم‌چنین قیمت کاندوم زنانه بالاتر است.

یک سمت کاندوم زنانه بسته بوده و داخل واژن قرار گرفته و طرف دیگر آن باز است و حلقه‌های آن در اطراف واژن قرار می‌گیرد. برای پیشگیری از گیر کردن کاندوم داخل واژن در سمت بسته آن، حلقه انعطاف‌پذیری وجود دارد.

این دسته از کاندوم‌ها حساسیت کمتری ایجاد کرده، احتمال بروز بارداری هنگام استفاده از آن‌ها ۲۱درصد است و ۸ساعت قبل از رابطه داخل واژن قرار می‌گیرد.

کاندوم مردانه

استفاده از کاندوم‌مردانه رایج‌تر بوده، در جنس‌های لاتکس، پلی‌ایزوپرن و پلی‌اورتان موجود است. احتمال بروز بارداری هنگام استفاده از آن ۱۸درصد است.

کاندوم‌مردانه به شکل یک کیسه نازک لوله‌مانند بوده که در حالت نعوظ روی آلت تناسلی کشیده می‌شود و از ورود منی و اسپرم به داخل واژن حین رابطه جلوگیری می‌کند.

کاندوم‌های مردانه به علت تنوع بالا محبوب‌تر هستند و رضایت جنسی را بالا می‌برد. کاندوم تاخیری، خاردار، برقی، عروسکی، شیاردار، کلاسیک، معطر و کاندوم دهانی از انواع کاندوم‌های مردانه هستند.

کاندوم تاخیری

یک درمان موثر برای مردانی که مشکل زودانزالی دارند، استفاده از کاندوم‌تاخیری است.

بنزوکائین به عنوان ماده تاخیری در نوک کاندوم قرار داشته و با استفاده صحیح ازکاندوم، نوک آلت تناسلی با بنزوکائین آغشته شده و اعصاب این ناحیه را بی‌حس می‌کند و به این ترتیب زمان رابطه و ارضا مرد را افزایش می‌دهد.

کاندوم برقی

استفاده از این کاندوم برای کسانی که مشکل نعوظ دارند، توصیه می‌شود. به این صورت که با وارد کردن تکانه‌ها الکتریکی خفیف به آلت تناسلی مرد منجر به بالا رفتن قدرت نعوظ می‌شود.

هم‌چنین این‌کاندوم باعث افزایش تحریک زنان و زمان رسیدن به ارگاسم و ارضا شدن زنان می‌گردد.

کاندوم خاردار

این‌کاندوم با داشتن زائده‌هایی خارمانند از جنس‌کاندوم لذت جنسی بیشتری را برای زوجین به همراه دارد. لازم به ذکر است کسانی که آستانه درد پایینی دارند و یا واژن آن‌ها آسیب دیده است، از این‌کاندوم استفاده نکنند.

مزایای

دسترسی آسان به کاندوم با قیمت مناسب
استفاده آسان در تمامی سنین
در قدرت باروری زنان تاثیری ندارد.
برخی از انواع کاندوم‌مردانه در صورت کاربرد صحیح در درمان مشکلات زودانزالی و نعوظ موثرند.
علاوه بر پیشگیری از بارداری، در کاهش انتقال بیماری‌ها مقاربتی نیز نقش دارد.

معایب

ممکن است لذت جنسی به علت عدم تماس مستقیم آلت تناسلی زن و مرد کاهش یابد.
استفاده از کاندومی که تاریخ انقضا آن گذشته و یا در اثر برخورد با ناخن یا انگشتر پاره شده، تاثیری ندارد.
ممکن است منجر به بروز حساسیت، سوزش و خارش در زنان شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قرص ضد بارداری کلیک کنید.

روش نگهداری

در جا خشک و خنک و دور از رطوبت، گرما، نور مستقیم آفتاب نگه‌داری شود.

تاریخ انقضا

اگر کاندومی که از بسته بیرون می‌آورید، خشک، چسبنده و سفت باشد احتمالا تاریخ انقضا آن گذشته و باید از کاندوم دیگری استفاده کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: کاندوم چیست ؟

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : کاندوم چیست ؟, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 72 تاريخ : يکشنبه 29 آبان 1401 ساعت: 14:33

کاندوم یا کاپوت یکی از وسایل بهداشت جنسی که با هدف پیشگیری از بارداری و جلوگیری از انتقال بیماری‌ها مقاربتی مانند هپاتیت، سوزاک، کلامیدیا، سفلیس و تبخال تناسلی توسط زوجین استفاده می‌شود. در صورت کاربرد صحیح کاندوم می‌توان تا ۹۵درصد از بارداری پیشگیری کرد. کاندوم‌ها در دو نوع مردانه و زنانه در بازار موجود است و در ادامه به بحث پیرامون آن می‌پردازیم. برای آشنایی با سایر روش های جلوگیری از بارداری کلیک کنید.

منبع: کاندوم چیست ؟

از کاندوم چه می‌دانید؟

یک وسیله غلاف مانند که در طول رابطه جنسی استفاده شده و تا میزان زیادی در کاهش انتقال بیماری‌ها مقاربتی و پیشگیری از بارداری موثر است.

کاندوم‌در دو نوع مردانه و زنانه موجود است. کاندوم‌مردانه بیشتر در نوع لاتکس وجود دارد. هم‌چنین در برخی موارد کاندوم مردانه از جنس پلی‌اورتان و پلی‌ایزوپرن نیز دیده می‌شود.

کاندوم‌یا کاپوت از تماس مستقیم آلت تناسلی زن و مرد حین رابطه جلوگیری می‌کند. البته لازم به ذکر است که استفاده ازکاندوم منجر به کاهش لذت جنسی نمی‌گردد.

کاندوم‌اجازه ورود منی که حاوی اسپرم است را به واژن نداده و به این ترتیب از بارداری و بیماری‌ها آمیزشی جلوگیری می‌کند.

به خاطر داشته باشید هیچ‌گاه از یک‌کاندوم دو بار استفاده نکنید زیرا هرکاندوم تنها یک بار قابلیت استفاده کردن را دارد. هم‌چنین استفاده همزمان از دو کاندوم‌زنانه و مردانه منجر به ایجاد اصطکاک بین آن دو شده و با افزایش احتمال پارگی‌کاندوم همراه است، در نتیجه ایمنی و حفاظت کمتری نسبت به یک‌کاندوم ایجاد می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم بارداری کلیک کنید.

کاندوم زنانه

کاندوم‌زنانه شاید کمتر به گوش مخاطب رسیده باشد. این‌کاندوم به شکل یک کیسه از جنس پلی‌اورتان به طول ۱۷ سانتی‌متر است و داخل واژن قرار می‌گیرد.

کاندوم زنانه نسبت  به نوع مردانه ضخامت کمتری داشته و در نتیجه رابطه جنسی لذت‌ بخش‌تری را برای زوجین فراهم می‌کند. هم‌چنین قیمت کاندوم زنانه بالاتر است.

یک سمت کاندوم زنانه بسته بوده و داخل واژن قرار گرفته و طرف دیگر آن باز است و حلقه‌های آن در اطراف واژن قرار می‌گیرد. برای پیشگیری از گیر کردن کاندوم داخل واژن در سمت بسته آن، حلقه انعطاف‌پذیری وجود دارد.

این دسته از کاندوم‌ها حساسیت کمتری ایجاد کرده، احتمال بروز بارداری هنگام استفاده از آن‌ها ۲۱درصد است و ۸ساعت قبل از رابطه داخل واژن قرار می‌گیرد.

کاندوم مردانه

استفاده از کاندوم‌مردانه رایج‌تر بوده، در جنس‌های لاتکس، پلی‌ایزوپرن و پلی‌اورتان موجود است. احتمال بروز بارداری هنگام استفاده از آن ۱۸درصد است.

کاندوم‌مردانه به شکل یک کیسه نازک لوله‌مانند بوده که در حالت نعوظ روی آلت تناسلی کشیده می‌شود و از ورود منی و اسپرم به داخل واژن حین رابطه جلوگیری می‌کند.

کاندوم‌های مردانه به علت تنوع بالا محبوب‌تر هستند و رضایت جنسی را بالا می‌برد. کاندوم تاخیری، خاردار، برقی، عروسکی، شیاردار، کلاسیک، معطر و کاندوم دهانی از انواع کاندوم‌های مردانه هستند.

کاندوم تاخیری

یک درمان موثر برای مردانی که مشکل زودانزالی دارند، استفاده از کاندوم‌تاخیری است.

بنزوکائین به عنوان ماده تاخیری در نوک کاندوم قرار داشته و با استفاده صحیح ازکاندوم، نوک آلت تناسلی با بنزوکائین آغشته شده و اعصاب این ناحیه را بی‌حس می‌کند و به این ترتیب زمان رابطه و ارضا مرد را افزایش می‌دهد.

کاندوم برقی

استفاده از این کاندوم برای کسانی که مشکل نعوظ دارند، توصیه می‌شود. به این صورت که با وارد کردن تکانه‌ها الکتریکی خفیف به آلت تناسلی مرد منجر به بالا رفتن قدرت نعوظ می‌شود.

هم‌چنین این‌کاندوم باعث افزایش تحریک زنان و زمان رسیدن به ارگاسم و ارضا شدن زنان می‌گردد.

کاندوم خاردار

این‌کاندوم با داشتن زائده‌هایی خارمانند از جنس‌کاندوم لذت جنسی بیشتری را برای زوجین به همراه دارد. لازم به ذکر است کسانی که آستانه درد پایینی دارند و یا واژن آن‌ها آسیب دیده است، از این‌کاندوم استفاده نکنند.

مزایای

دسترسی آسان به کاندوم با قیمت مناسب
استفاده آسان در تمامی سنین
در قدرت باروری زنان تاثیری ندارد.
برخی از انواع کاندوم‌مردانه در صورت کاربرد صحیح در درمان مشکلات زودانزالی و نعوظ موثرند.
علاوه بر پیشگیری از بارداری، در کاهش انتقال بیماری‌ها مقاربتی نیز نقش دارد.

معایب

ممکن است لذت جنسی به علت عدم تماس مستقیم آلت تناسلی زن و مرد کاهش یابد.
استفاده از کاندومی که تاریخ انقضا آن گذشته و یا در اثر برخورد با ناخن یا انگشتر پاره شده، تاثیری ندارد.
ممکن است منجر به بروز حساسیت، سوزش و خارش در زنان شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قرص ضد بارداری کلیک کنید.

روش نگهداری

در جا خشک و خنک و دور از رطوبت، گرما، نور مستقیم آفتاب نگه‌داری شود.

تاریخ انقضا

اگر کاندومی که از بسته بیرون می‌آورید، خشک، چسبنده و سفت باشد احتمالا تاریخ انقضا آن گذشته و باید از کاندوم دیگری استفاده کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: کاندوم چیست ؟

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : کاندوم چیست ؟, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 95 تاريخ : يکشنبه 29 آبان 1401 ساعت: 14:33

کم شدن حرکات جنین از جمله نگرانی‌های زنان باردار است. اگر در دوران‌بارداری به سر می‌برید، بهتراست با نکاتی راجع به حرکات جنین آشنا بشوید. زیرا حضور جنین در رحم تنها با حرکات او در رحم احساس می‌شود. حرکات جنینی الگوی مشخصی ندارند، اما معمولا ابتدا حرکات ضعیف بوده، سپس حرکات با پیشرفت بارداری قوی‌تر می‌شود. و مجددا در هفته‌های آخر، این حرکات کاهش یافته و ضعیف می‌شوند. کم شدن حرکات جنین در هفته‌های آخر بارداری و نزدیک به زایمان طبیعی است. اما حرکت نکردن جنین یا کم تحرکی جنین در طول بارداری علت‌های مهمی دارد. به هر حال توصیه می‌کنیم با کم شدن حرکات جنین به پزشک خود اطلاع دهید. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

منبع: کم شدن حرکات جنین | کم تحرکی جنین

حرکات جنین از چه زمانی شروع می‌شود؟

اگر بارداری اول خود را تجربه می‌کنید، ممکن است نسبت به سایر زنانی که چندمین تجربه بارداری را پشت سر گذاشته‌اند، دیرتر متوجه حرکات جنین خود شوید. از حدود هفته ۱۶ می‌توانید حرکات خفیف جنین خود را احساس کنید. اکثر مادران به ویژه مادران اول‌زا معمولا از هفته ۲۰ تا ۲۲ بارداری به خوبی متوجه حرکات جنین می‌شوند.

آیا کم تحرکی جنین در بارداری همواره خطرناک است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر، این طور نیست که جنین شما مدام در حال حرکت و تکان خوردن باشد. یکی از مواقعی که حرکات جنین کاهش می‌یابد هنگامی است که جنین در رحم شما خوابیده، بنابراین حرکتی هم احساس نمی‌کنید.

با بزرگ‌تر شدن جنین نیز محیط رحم برای او کوچک‌تر شده و محدود شدن حرکات جنین در هفته‌های آخر و نزدیک به زایمان امری طبیعی است. اما توجه کنید که عدم تحرک جنین و کم تحرکی بیش از حد او خطرناک بوده و ممکن است منجر به مرده‌زایی شود.

برای آشنایی با خطرات بارداری کلیک کنید.

علل کم شدن حرکات جنین

شمارش و زیر نظرگرفتن حرکات جنین برای مادران باردار مهم است. با وجود اینکه کم تحرکی جنین می‌تواند علل خوش‌خیمی داشته باشد، اما در مقابل، کم تحرکی ممکن است علت‌های جدی‌تری داشته باشد و منجر به سقط جنین یا مرده‌زایی گردد. برخی از علل خوش‌خیم و تقریبا بی‌خطر کم شدن حرکات جنین به شرح زیر است.

_ چاق بودن مادر

_ مادر باردار در حالت نشسته یا ایستاده باشد.

_ برخی حرکات فیزیکی خاصی که خانم باردار در حال انجام آن‌هاست.

_ جنین خوابیده یا در حال سکسکه باشد.

_ استعمال سیگار یا داروهای خواب‌آور توسط مادر باردار

دلایل جدی کم شدن یا توقف حرکات جنین عبارتند از:

بندناف دور گردن جنین بپیچد. این یک وضعیت خطرناکی است که کم شدن حرکات جنین در هفته‌های ۲۵، ۳۲ و ۳۹ بارداری را به دنبال دارد.

برای آشنایی با نشانه های پیچیدن بند ناف دور گردن جنین کلیک کنید.

مشکلات مربوط به جفت و رحم که اغلب با بزرگ‌تر شدن جنین اتفاق می‌افتند. ناهنجاری‌های مربوط به جفت و رحم موجب کاهش حرکات جنین در ماه هشتم و نهم بارداری می‌شوند.

کاهش رشد جنین در رحم نیز می‌تواند موجب کم شدن حرکات جنین گردد. کم شدن سرعت رشد جنین می‌تواند به علل گوناگونی از جمله جدا شدن جفت از رحم، انسداد عروق خونی و … باشد.

برای اقدامات سریع حتما نشانه های رشد نکردن جنین را بخوانید.

نحوه پیگیری حرکت های جنین

متخصصان زنان و زایمان به زنان باردار توصیه می‌کنند از هفته ۲۶ بارداری به صورت روزانه حرکات جنین خود را شمارش کنند. به این ترتیب می‌توان کم تحرکی جنین را در اولین زمان ممکن تشخیص داد و از بروز عوارض خطرناک پیشگیری نمود.

جهت پیگیری تعداد حرکات جنین در خانه، یک زمان خاص را انتخاب کرده و شروع به شمارش حرکات جنین کنید. اگر تعداد حرکات جنین در طول یک ساعت به ۱۰ ضربه رسید، خطر کم تحرکی جنین را تهدید نمی‌کند.

حال اگر تعداد ضربه‌های جنین کمتر از ۱۰ بار در ساعت بود، یک میان وعده ترجیحا شیرین میل کرده و به پهلوی چپ دراز بکشید و این تست را در عرض یک ساعت بعدی تکرار کنید. اگر در این زمان ۱۰ حرکت را احساس کردید، وضعیت جنین مناسب است. در غیر این صورت برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

روش‌های تشخیصی کم تحرکی جنین

پزشک متخصص با کمک روش‌های زیر به بررسی‌های بیشتر در مورد کم شدن حرکات جنین می‌پردازد.

تست NST

تست بدون استرس یا همان NST به بررسی‌ ضربان قلب جنین و حرکات وی می‌پردازد. در صورتی که این تست با مشکلاتی همراه باشد، ممکن است پزشک شما را به انجام سونوگرافی تشویق نماید.

سونوگرافی سه بعدی

رشد و تکامل جنین و حرکات او به وسیله سونوگرافی سه بعدی یا کالر داپلر بررسی می‌گردد. هزینه این روش کمی بالاست، به همین دلیل در موارد ضروری توصیه می‌شود.

روش‌های افزایش حرکات جنین در منزل

برای افزایش تعداد حرکات جنین می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید.

_ صحبت کردن با جنین

_ تاباندن نور چراغ قوه به شکم

_ ورزش کردن

_ راه رفتن، حرکت کردن، فعالیت داشتن، دراز کشیدن

_ استفاده از یک خوراکی شیرین و سپس به پهلو دراز بکشید.

_ فشار وارد کردن به شکم در حدی که بتوانید جنین خود را احساس کنید

برای دریافت مشاوره در زمینه حرکت نکردن جنین در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: کم شدن حرکات جنین | کم تحرکی جنین

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : کم شدن حرکات جنین , کم تحرکی جنین, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 115 تاريخ : شنبه 28 آبان 1401 ساعت: 18:22

خوردن دست در نوزاد در برخی از والدین منجر به نگرانی های زیادی می شود. بسیاری از آن‌ها نگران این موضوع‌اند که دست خوردن در نوزادشان تبدیل به یک عادت شود. و در دوران بعدی زندگی یعنی خردسالی و کودکی نیز ادامه یابد. به همین خاطر به دنبال دلیل تکرار این رفتار در نوزاد خود هستند. تا با آگاهی از علت رفتار بتوانند آن را کنترل کنند. اگر شما هم در این باره نگرانی هایی را تجربه می‌کنید، در ادامه مقاله به توضیح نکاتی در مورد علت های خوردن دست در نوازادان خواهیم پرداخت که مطالعه آن می تواند برای شما سودمند باشد. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: خوردن دست در نوزاد | علت و راه جلوگیری از دست خوردن نوزاد

دست خوردن نوزاد

شما دست خوردن را تقریبا در همه نوزادان می‌بینید. این یک واکنش فطری است که درنوزاد برای اکتشاف و آرام کردن خودش انجام می‌دهد. پس جای نگرانی نیست. دیر یا زود شما شاهد محوشدن این رفتار او خواهید شد. اما گاه این رفتار در برخی نوزادا کاهش نمی‌یابد. شما به کمک متخصص با علت یابی این مساله می‌توانید آن را از بین ببرید.

حتما درباره نشانه های سلامت نوزاد بخوانید.

علت های خوردن دست در نوزاد

نوزادان به دلایل مختلفی دست‌هایشان را در دهان خود می گذارند  و از این کار لذت می برند. متخصصان علل مختلفی را برای این رفتار ذکر می‌کنند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

مکیدن دستان رفلکسی طبیعی در نوزادان

مکیدن دستان به عنوان یک رفلکس طبیعی در همه نوزادان وجود دارد. فرزند شما حتی قبل از اینکه به دنیا بیاید شروع به مکیدن دستان خود می‌کند. چرا که این رفتار به آن‌ها احساس امنیت و آرامش می‌دهد. به همین خاطراست که نوزادان زمانی که خواب آلوده‌اند و نیاز به خواب‌دارند، بیشتر این کار را انجام می دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بازتاب مکیدن نوزاد کلیک کنید.

رشد دندان‌ها علتی برای خوردن دست در نوزاد

یکی از عللی که در مورد در دهان گذاشتن دست در نوزادان بسیار مطرح‌می‌شود جوانه زدن دندان‌هاست. این امر که احتمال دارد در بین 4 تا 7 ماهگی اتفاق بفیتد منجر به خارش لثه در نوزاد می‌شود. او برای رهایی از احساس خارش از دستان خود استفاده می کند.

در دهان گذاشتن دست به عنوان علامتی از رشد کودک

اما علل دیگری به‌جز رشد دندان‌ها نیز وجود دارند که منجر به بروز این رفتار در نوزادان (حتی کودکانی که کمتر از 4 ماه سن دارند) می‌شوند. مکیدن‌انگشتان یا خوردن دست در نوزاد می‌تواند علامت مثبتی از رشد و تکامل فرزندتان باشد. در واقع نوزاد از زمانی که به دنیا می‌آید در حال جست‌وجو و کشف محیط پیرامون خود به سر می‌برد. در مسیر این کشف آن ها با اندام بدن خود مواجه می شوند و می‌فهمند که این اندام‌ها تحت کنترلشان قرار دارند.

از آن جایی که کودکان تا قبل از یکسالگی در مسیر رشد بر دهان خود متمرکز هستند. و بیشتر تجارب را از طریق خوردن درک می کنند، هنگامی که با چیز جدیدی مواجه می شوند سریعا آن را در دهان خود می گذارند. حتی هنگامی که توجهشان به دست هایشان جلب می شود نیز آن را در دهان خود می گذارند. برای آشنایی کامل با رشد کودک یکساله کلیک کنید.

آیا خوردن دست در نوزاد می تواند نگران کننده باشد؟

بسیاری از والدین نگران‌اند که فرزندشان در زمان مناسبی به مکیدن و خوردن دست خود پایان ندهد. و این رفتار در او باقی بماند. اما طبق پژوهش‌ها اکثر نوزادان زمانی که با مهارت‌های خود آشنامی‌شوند به صورت خودبه خود و طبیعی دست خوردن را کنار می‌گذارند. طبق نتایج تحقیقات این رفتار در حدود 94 درصد از نوزادان از یک سالگی محو می‌شود. و مابقی نیز در بین دو تا چهار سالگی به این رفتار خاتمه می‌دهند.

اما حتی در کودکانی که خوردن دست را کنار گذاشته‌اند. در زمان استرس این رفتار بازمی‌گردد و شدت می یابد. این رفتار به خاطر همان کارکرد آرامش‌بخش مکیدن‌انگشت در کودکان اتفاق می‌افتد. اگر شما شاهدید که این رفتار در فرزندتان دوباره بروز پیداکرده یا بیشترشده برای ریشه‌یابی اضطراب کودک تان حتما با روان شناس کودک مشورت کنید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دست خوردن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید. 

منبع: خوردن دست در نوزاد | علت و راه جلوگیری از دست خوردن نوزاد

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : خوردن دست در نوزاد , علت و راه جلوگیری از دست خوردن نوزاد, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 98 تاريخ : شنبه 28 آبان 1401 ساعت: 18:20

تاثیر دود سیگار بر نوزاد چگونه است؟ امروزه مصرف سیگار در بین زنان و مردان با رشد فزاینده‌ای همراه بوده است. بسیاری از این افراد والدینی می‌باشند که صاحب فرزند هستند و یا تصمیم به بچه دار شدن دارند. عوارض مصرف سیگار توسط والدین و اطرافیان در هر فاصله‌ای از نوزاد که باشد می‌تواند بهداشت جسمی و روانی فرزندتان را به خطر بیاندازد و او را مستعد ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات مختلف کند. در برخی موارد والدین به دلیل عدم آگاهی از این آسیب‌ها مصرف سیگار را ادامه می‌دهند. آگاهی و آشنایی با این عوارض و مشکلات احتمالی سبب می‌شود تا والدین نسبت به ترک کردن این ماده زیان آور اقداماتی انجام دهند. در همین راستا بهره بردن از مشاوره کودک کمک می‌کند تا بتوانید با اتخاذ راهکارهای مناسب برای سلامت جسمانی و روانی کودک خود اهمیت قائل شوید. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: تاثیر دود سیگار بر نوزاد 

تاثیر دود سیگار بر نوزاد

دود سیگاری که توسط والدین یا هر یک از اعضای خانواده در محیط یکسان با نوزاد پخش می‌شود سلامت نوزاد را به خطر می‌اندازد و او را مستعد ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات مختلف می‌کند. دود سیگار می‌تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر وضعیت سلامتی نوزاد و حتی جنین داخل رحم تاثیر منفی داشته باشد که در ادامه به انواع مشکلاتی که در پی این موضوع به وجود می‌آید اشاره خواهیم کرد.

تاثیر بر رشد جنین

مصرف سیگار علاوه بر این که می‌تواند بر روی نوزاد متولد شده تاثیر منفی داشته باشد، در دوران بارداری هم می‌تواند بر روی جنین تاثیر منفی بگذارد. مصرف سیگار در دوران بارداری توسط مادر باعث می‌شود تا نیکوتین و سایر مواد مضر موجود در سیگار به بدن جنین منتقل شود. از جمله آسیب‌هایی که ممکن است جنین با آن مواجه شود می‌توان به زودرسی، نارسی، تاثیر بر ریه و بروز مشکلات مادرزادی و سقط جنین اشاره کرد. حتی اگر مادر هم سیگار نکشد اما در معرض دود سیگار اطرافیان قرار داشته باشد باز هم می‌تواند دچار این آسیب‌ها شود.

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

یکی از مشکلاتی که معمولاً نوزادان زیر یک سال و تازه متولد شده با آن مواجه می‌شوند سندرم مرگ ناگهانی نوزاد است که نوزاد بدون دلیل واضح و مشخصی ناگهان در خواب می‌میرد. یکی از عوامل احتمالی بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، مصرف سیگار توسط والدین و اطرافیان است که باعث افزایش احتمال ابتلای کودک به این مسئله می‌شود. 

بیشتر بخوانید: نوزاد تازه متولد شده

تاثیر دود سیگار بر نوزاد | بیماری‌های تنفسی

شاید بتوان گفت رایج‌ترین اتفاقی که برای نوزادان به دلیل مصرف سیگار توسط والدین یا اطرافیان رخ می‌دهد بروز مشکلات تنفسی است. بیماری‌ها و مشکلات تنفسی با کشیدن سیگار ارتباط مستقیمی دارند. قرار گرفتن در معرض دود سیگار افزایش احتمال تنگی نفسی، ابتلا به بیماری آسم، سرفه‎‌های شبانه و خس خس سینه در نوزادان و کودکان را افزایش می‌دهد. همچنین اگر نوزاد یا کودکی به یکی از بیماری‌های تنفسی به صورت مادرزادی مبتلا باشد، مصرف سیگار توسط والدین یا اطرافیان به دلیل کاهش جریان‌ ‌هوا می‌تواند سبب شدت گرفتن و عود بیماری‌اش شود.

عفونت گوش میانی

احتمال ابتلا به عفونت گوش میانی در دوره نوزادی و کودکی بسیار رایج است و یکی از مسائلی که می‌تواند باعث شدت گرفتن التهاب گوش میانی شود قرار گرفتن در معرض دود سیگار می‌باشد.

تاثیر دود سیگار بر نوزاد | افزایش احتمال ابتلا به سرطان

مصرف سیگار توسط والدین هم می‌تواند به طور مستقیم باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان در والدین مصرف کننده شود هم می‌تواند بر سلامت نوزاد تاثیر بگذارد به صورتیکه یکی از عوامل خطر جدی برای وجود سرطان‌های مختلف مانند سرطان ریه یا سرطان خون در سنین جوانی و ونوجوانی، مواجهه با دود سیگار است. علاوه بر این به دلیل وجود نیکوتین، دود سیگار می‌تواند احتمال ایجاد غدد لنفاوی بدخیم را در کودکان افزایش دهد.

پوسیدگی دندان

مصرف سیگار و دود آن می‌توان سلامت دندان فرد مصرف کننده و حتی فردی که در مواجهه با دود آن قرار دارد را کاهش دهد. به طوریکه مواجهه با دود سیگار باعث افزایش ماده‌ای در خون به نام کوتینین می‌شود که افزایش این ماده ارتباط مستقیمی با پوسیدگی و خرابی دندان کودکان دارد.

بیماری‌های قلبی عروقی

علاوه بر اینکه دود سیگار می‌تواند باعث مشکلات ریوی شود، بر وضعیت قلب و عروق هم تاثیر منفی می‌گذارد. نوزاد و یا کودکی که به طور ناخواسته در معرض دود سیگار قرار دارد به احتمال بیشتری به تصلب شرایین دچار می‌شود. نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که این تاثیرات می‌تواند به طور دائمی و همیشگی برای نوزاد و یا کودک وجود داشته باشد، در واقع تاثیرات منفی سیگار بر وضعیت قلب و عروقی نوزاد به طور غیرقابل برگشت و همیشگی است. به همین خاطر لازم است که والدین برای ایمنی و سلامت نوزاد و کودک خود اهمیت قائل شوند.

برای آشنایی بیشتر درباره ایمنی نوزاد و کودک کلیک کنید.

تاثیر دود سیگار بر نوزاد | پریشانی‌های روانی

تاثیرات منفی دود سیگار مختص به مشکلات جسمانی نیست، وجود نیکوتین و مواد موجود مضر دیگر در دود سیگار می‌تواند منجر به برهم زدن تعادل سطح انتقال دهنده‌های عصبی نوزاد و یا کودک شود به طوریکه ممکن است این مسئله بر فرآیند رشد و تکامل نوزاد تاثیر منفی داشته باشد و او را مستعد ابتلا به اختلالات و پریشانی‌های روانی نظیر افسردگی و اضطراب کند. کودکان علاوه بر این بسیاری از رفتار‌هایشان را از طریق مشاهده والدین یاد می‌گیرند و الگو برداری می‌کنند، مصرف سیگار توسط والدین و اطرافیان نزدیک او باعث می‌شود تا خود کودک هم در سال‌های بعد به کشیدن و مصرف سیگار روی بیاورد.

مشکلات گوارشی

به طور کلی می‌توان گفت دود سیگار می‌تواند بر تمام اعضای بدن نوزاد تاثیر بگذارد. یکی دیگر از قسمت‌های بدن نوزاد که آسیب می‌بیند دستگاه گوارش است. دود سیگار می‌تواند باعث رفلاکس معده و بازگشت شیر شود و همچنین احتمال ابتلا به کولیک، زخم‌های پپتیک و گاستریت را افزایش دهد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید. 

 

سوالات متداول

 

والدینی که سیگار می‌کشند چه زمانی باید مصرف سیگار را ترک کنند؟

به طور کلی مصرف سیگار توسط والدین می‌تواند از همان دوران بارداری بر وضعیت جنین تاثیر منفی داشته باشد. در نتیجه اگر والدین سیگار می‌کشند و تصمیم به بدنیا آوردن فرزند دارند بهتر است قبلا از بارداری شروع به ترک سیگار کنند.

منبع: تاثیر دود سیگار بر نوزاد

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : تاثیر دود سیگار بر نوزاد, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 90 تاريخ : شنبه 28 آبان 1401 ساعت: 18:18

مشاوره تلفنی زنان این امکان را به تمام خانم‌هایی که دسترسی حضوری به متخصصان زنان و زایمان ندارند، می‌دهد تا به صورت آنلاین سوالات پزشکی خود را از متخصصان بپرسند و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند. متخصصان زنان و زایمان پزشکانی هستند که به صورت تخصصی پیرامون سیستم تولید مثل زنان تحصیل کرده‌اند و می‌توانند به زنانی که از سلامت در این قسمت از بدنشان برخوردار نیستند، در جهت بهبودی کمک کنند. البته تمامی خانم‌ها باید در نظر داشته باشند که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های زنان مختلف، باید از راهکارهایی برای پیشگیری مطلع باشند. در ادامه همراه ما باشید تا با مشاوره تلفنی زنان آشنا شوید.

منبع: مشاوره تلفنی زنان | مشاوره تلفنی درباره مسائل زنان

کارکرد مشاوره تلفنی زنان و زایمان

در مشاوره تلفنی زنان، افراد می‌توانند با متخصص زنان و زایمان به صورت تلفنی ارتباط برقرار کنند و کلیه سوالات پزشکی خود را در مورد مسائل بهداشتی زنان و باروری از او سوال کنند. متخصص زنان و زایمان پزشکی است که می‌تواند در زمینه‌های زیر شما را در مشاوره تلفنی زنان راهنمایی کند.

  • بارداری
  • زایمان
  • یائسگی
  • سرطان
  • مشکلات لگن
  • انواع عفونت‌‌های واژن
  • مشکلات مربوط به دستگاه ادراری

هدف از مشاوره تلفنی زنان این است که افراد بتوانند در کم‌ترین زمان برای بدست آوردن سلامتی خود و همینطور اطلاع از راهکارهایی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های زنان، با برترین متخصص زنان و زایمان در کشور ارتباط تلفنی برقرار کنند. در مشاوره تلفنی زنان شما می‌توانید بدون حضور رو در رو با یک پزشک متخصص صحبت کنید و خصوصی‌ترین مشکلات خود را با او مطرح کنید. برای دریافت مشاوره بارداری و آشنایی با راه های جلوگیری از بارداری کلیک کنید.

در چه مواردی می‌توان از مشاوره تلفنی زنان استفاده کرد ؟

همانطور که اشاره کوتاهی کردیم شما می‌توانید در رابطه با تمامی مواردی که مرتبط با مشکلات زنان است، از مشاوره تلفنی زنان استفاده کنید. در صورتی که پیرامون هر یک موارد زیر مشکل دارید، برای دریافت راهکار درمانی و مشاوره زنان آنلاین، از مشاوره تلفنی زنان استفاده کنید :

  • قاعدگی نامنظم
  • مشاوره‌های مربوط به یائسگی و عوارض آن
  • بارداری و ناباروری
  • علائم مربوط به بارداری
  • بارداری خارج از رحمی
  • پریودهای دردناک
  • خونریزی کم یا زیاد در دوره‌های قاعدگی
  • برآمدگی بر روی هر یک از پستان‌ها
  • عفونت‌های واژن
  • و . . .

متخصص زنان و زایمان کیست؟

افراد می‌توانند از زمان قبل از بارداری، طول دوران بارداری، زایمان و دوران شیردهی از خدمات پزشکی ارائه شده توسط پزشکان زنان و زایمان استفاده کنند.

البته ناگفته نماند که مراقبت‌های پزشکی زنان مختص دوران باردای و زایمان نیست؛ تمامی بانوان باید جهت اطلاع از مراقبت‌های ویژه زنان و جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با دستگاه تناسلی و پستان با متخصص زنان در ارتباط باشند. از جمله بیماری‌های مربوط به دستگاه تناسلی و پستان زنان می‌توان به بیماری‌هایی همچون سرطان سینه، بیماری‌های مقاربتی و … اشاره کرد. با دریافت مشاوره تلفنی زنان با این مسائل کنار بیایید.

جراحی توسط متخصص زنان و زایمان

پزشکی که متخصص زنان و زایمان است، می‌تواند تمامی جراحی‌های مرتبط با بانوان را انجام دهد. البته به استثنای جراحی‌های ویژه‌ای که نیازمند گذراندن دوره‌های با عنوان فلوشیپ می‌باشند. از جمله رایج‌ترین جراحی‌های مرتبط با بانوان که توسط متخصص زنان و زایمان انجام می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • لاپاروسکوپی : برای تشخیص بیماری‌ها و مشکلات مربوط به عدم باروری در زنان و همینطور بررسی آسیب دیدگی‌های بافت آندومتریوز، حاملگی خارج از رحم، چسبندگی، تشخیص سرطان‌ها، برداشتن کیست های تخمدان و…
  • هیسترکتومی : عمل برداشتن رحم
  • هیسترسکوپی : مشاهده و معاینه دقیق داخل رحم
  • میومکتومی : برداشتن توده غیر سرطانی از اندام تناسلی زنان
  • کولپوسکوپی : مشاهده و معاینه دقیق واژن و دهانه رحم
  • لابیاپلاستی
  • سزارین
  • جراحی کیست تخمدان
  • فیبروم رحم
  • بستن لوله فالوپ
  • بیوپسی
  • و . . .
 

بیماری های رایج مطرح شده در مشاوره تلفنی زنان

آنچه که در مشاوره تلفنی زنان می‌توانید مطرح کنید، انواع بیماری‌های مرتبط با زنان می‌باشد. در ادامه قصد داریم به برخی بیماری‌های رایج زنان اشاره‌ای داشته باشیم. 

1. سندرم تخمدان پلی کیستیک

زمانی که در بدن یک زن، هورمون تستوسترون که یک هورمون مردانه است، بیش از اندازه در تخمدان ترشح شود؛ سندروم تخمدان پلی کیستیک به وجود می‌آید. این سندروم عامل ایجاد مشکلات بسیاری در زنان است که بهتر است با دریافت مشاوره تلفنی زنان از روش‌های درمانی آن مطلع شوند.

2. سندرم پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی به علائمی گفته می‌شود که قبل از شروع پریودی بروز می‌دهند. بسیاری از زنان قبل از اینکه سیکل قاعدگی جدید آن‌ها آغاز گردد، دارای برخی علائم جسمانی، عاطفی و روانی هستند که در مجموع به آن‌ها سندروم پیش از قاعدگی گفته می‌شود. از برخی علائم سندروم پیش از قاعدگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد : 

  • آکنه و جوش صورت
  • دل‌درد و کمردرد
  • سردرد
  • حساسیت و درد سینه
  • کوفتگی
  • تورم شکم و نفخ
  • یبوست و یا اسهال
  • تغییر در اشتها
  • پرخوابی و یا اختلال خواب
  • نوسان خلقی
  • اضطراب
  • افسردگی و تجربه ناامیدی
  • کاهش آستانه تحمل
  • خشم و پرخاشگری
  • میل به تنهایی
  • کاهش میل جنسی
  • و …

3. افسردگی پس از زایمان

بد نیست بدانید مطابق با آمار، از هر 100 زنی که زایمان می‌کنند، 15 نفر دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند. از برخی علائم افسردگی پس از زایمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • زود رنجی
  • خستگی
  • بی‌خوابی
  • تغییر اشتها
  • کاهش میل جنسی
  • افکار منفی 
  • احساس گناه

این علائم ممکن است تا دو هفته نیز به طول بیانجامد. شما عزیزان می‌توانید در صورت دیدن این علائم پس از زایمان، با استفاده از مشاوره تلفنی زنان، از راهکارهای موثر از طریق ارتباط با متخصص زنان و زایمان مطلع گردید. برای آشنایی بیشتر با افسردگی بعد از زایمان کلیک کنید.

4. مشاوره تلفنی زنان | مسمومیت حاملگی

مسمومیت حاملگی در بیش از 52 درصد از زنان باردار اتفاق می‌افتد. از علائم اصلی مسمومیت حاملگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سردرد مداوم
  • اضافه وزن بیش از اندازه
  • تورم دست و پا
  • اختلال در فشار خون
  • بهم رختن عملکرد دستگاه عصب مرکزی 
  • اختلال در عملکرد کلیه

در صورتی که در دوران حامگلی هر کدام از علائم فوق را مشاهده کردید، بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید. 

5. آمنوره

آمنوره به زبان ساده به معنای پریود نشدن می‌باشد. این مشکل می‌تواند در زمان اولین پریود و رسیدن به سن قاعدگی اتفاق بیفتد و یا به دلایل مختلفی از جمله بارداری، کیست تخمدان و یا فیبروم در سن‌های بالاتر ایجاد شود.

6. مشاوره تلفنی زنان | دیسمنوره

به قاعدگی‌های دردناک، دیسمنوره گفته می‌شود. در واقع در این بیماری فرد پس از پریود شدن، دارای احساس درد نامعقولی در قسمت شکم خود می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با علل پریود دردناک کلیک کنید.

7. فیبروم

فیبروم به تومورهای خوش خیم درون رحم گفته می‌شود. تورموهای فیبروم از جنس عضله هستند و از علائم آن می‌توان به درد شکمی و خونریزی‌های شدید اشاره کرد.

8. مشاوره تلفنی زنان | التهاب واژن

التهاب واژن زمانی است که فرد به دلایل مختلفی دارای خارش و سوزش در ناحیه واژن خود باشد. از مهم‌ترین دلایل التهاب واژن می‌توان به موارد واژینیت قارچی، واژینیت تریکوموناسی و واژینیت باکتریایی اشاره کرد.

9. افتادگی رحم

از دیگر بیماری‌های رایج میان زنان، افتادگی رحم است. عامل اصلی افتادگی رحم، زایمان‌های طبیعی پشت سر هم هستند. این بیماری باعث ضعیف شدن عضلات نگهدارنده رحم شده و رحم را به داخل کانال واژن خانم می‌برود. کسی که دچار افتادگی رحم است علائم زیر را خواهد داشت. برای آشنایی با انواع زایمان کلیک کنید.

  • احساس پربودن یا فشار در لگن
  • درد در پایین کمر
  • درد هنگام مقاربت جنسی
  • مشکل در ادرار
  • احساس بد همراه با احساس حرکت روده‌ها
  • مشکل در راه رفتن
  • احساس بیرون آمدن چیزی از واژن 

10. کیست تخمدان

کیست تخمدان یک کیسه پر از مایعات در داخل و یا روی تخمدان می‌باشد. ترکیدن کیست تخمدان سبب احساس درد شدید در بیمار می‌گردد. درد شکمی و حالت تهوع از جمله علائم بیماری کیست تخمدان است. به کمک مشاوره تلفنی زنان از عارضه های این مشکل بکاهید.

11. چسبندگی رحم

با از بین رفتن مخاط داخل رحم، قسمت‌های مختلف رحم بهم می‌چسبد و بیماری به نام چسبندگی رحم ایجاد می‌شود. چسبندگی رحم به دلیل عدم درمان نازایی و سقط جنین ایجاد می‌شود.

سخن آخر

آنچه که دارای نقش بسیار مهمی در سلامت خانواده و البته سلامت جامعه می‌باشد، سلامت زنان است. بانوان باید با استفاده از شیوه زندگی سالم و البته دریافت مراقبت‌های پزشکی از پزشک متخصص زنان و زایمان، سلامت خود را تضمین کنند. 

از روش‌های مشاوره‌ای‌ برای اهمیت به سلامت زنان، استفاده از مشاوره تلفنی زنان مرکز مشاوره ذهن نو می‌باشد. اگر نمی‌توانید به صورت حضوری به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید، با صرف وقت و هزینه کم‌تری از خدمات مشاوره تلفنی زنان به صورت آنلاین استفاده نمایید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره تلفنی زنان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: مشاوره تلفنی زنان | مشاوره تلفنی درباره مسائل زنان

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : مشاوره تلفنی زنان , مشاوره تلفنی درباره مسائل زنان, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 87 تاريخ : جمعه 27 آبان 1401 ساعت: 23:11

وازکتومی یکی از روش های جلوگیری‌ازبارداری است که شاید نسبت به بستن لوله رحم چندان رایج نباشد. شاید به خاطر دیدگاه منفی که نسبت به ناتوان شدن مردان در باروری وجود دارد، استقبال چندانی از این روش نمی‌شود. به هر حال وازکتومی از روش‌های دائمی و موثر است که زوجین می‌توانند برای پایان دوره باروری خود از آن استفاده کنند. از آنجا که این روش دائمی است پیشنهاد می‌شود قبل از انجام آن حتما از خدمات مشاوره بارداری استفاده نمایید.

منبع: وازکتومی قابل برگشت است؟

وازکتومی چیست؟

وازکتومی؛ یا عمل مجرابرداری یک عمل سرپائی در مردان است که به منظور پیشگیری از بارداری انجام می‌شود. این روش نیاز به بستری شدن ندارد. با بی‌حسی موضعی انجام‌شده و یک روش پیشگیری دائمی، با عوارض جانبی کم و از لحاظ هزینه‌بر بودن، مقرون به صرفه است. برای آشنایی با سایر روش‌های جلوگیری از بارداری کلیک کنید.

وازکتومی‌تنها یک روش پیشگیری به حساب‌آمده و در جلوگیری از انتقال بیماری‌ها مقاربتی از جمله HIV نقشی ندارد. بهتراست برای جلوگیری از انتقال بیماری‌ها مقاربتی از کاندوم مردانه استفاده شود.

تاثیرات وازکتومی بر میزان مایع منی

تنها یک درصد از حجم مایع منی از اسپرم تشکیل‌شده است. اسپرم توسط بیضه‌ها و مایع منی از پروستات و کیسه‌ها منوی تولید می‌شوند. آنچه که باعث باروری تخمک‌ها و بارداری زنان می‌شود همان اسپرم است، در نتیجه با انجام وازکتومی‌فقط امکان بارورسازی تغییر می‌کند و میزان و حجم مایع منی تغییری نمی‌کند.

آیا عملکرد جنسی افراد و ریسک سرطان پروستات با وازکتومی‌بالا می‌رود؟

همانطور که اشاره شد وازکتومی یک روش دائمی پیشگیری از بارداری است و منجر به مشکلاتی از قبیل اختلال نعوظ، کاهش میل جنسی و کاهش توانایی جنسی نمی‌گردد. در واقع وازکتومی تاثیری بر رفتار فرد در رابطه جنسی و اختلال در لذت جنسی ندارد. و اگر مواردی گزارش‌شده صرفا تاثیر روحی و روانی آن است.

هیچ ارتباطی درباره تاثیر وازکتومی بر بالابردن ریسک سرطان پروستات در مردان وجود ندارد.

وازکتومی و بارداری پس از آن

بله، درست خواندید! امکان بارداری پس از وازکتومی نیز وجود دارد. با وجود اینکه گفته‌شد وازکتومی روش دائمی پیشگیری از بارداری است. اما هم‌چنان تا چند ماه طول می‌کشدتا اسپرم‌ها از پیش ساخته‌شده در مایع منی به صفر برسد. امکان بارداری حدود دو ماه پس از وازکتومی وجود دارد و باید از روش‌ها پیشگیری دیگر استفاده کرد.

برای‌فهمیدن این موضوع که آیا میزان اسپرم مایع منی به صفررسیده، معمولا هر چهار هفته پس از عمل وازکتومی، آزمایشی انجام می‌شود. تا ازنبود اسپرم اطمینان حاصل شود.

لازم به ذکر است هرچه میزان دفعات رابطه و انزال بیشتر باشد، صفر شدن اسپرم در مایع منی نیز زودتر رخ می‌دهد.

عوارض وازکتومی

این عمل از دسته عمل‌های کم عارضه است، با این وجود عوارضی چون عفونت زخم، خونریزی، التهاب، کبودی، درد بیضه‌ها و یا ایجاد توده‌ها ریزی در محل بستن لوله‌ها را می‌توان نام برد.

روش‌ها انجام‌وازکتومی

وازکتومی‌ممکن است به روش جراحی و یا به روش لیزر انجام شود. پزشک در روش جراحی برای دسترسی به لوله‌ها برشی روی بیضه ایجاد می‌کند. پس از آن بخشی از لوله را برداشته و انتهای آن را سوزانده و برش ایجاد شده روی بیضه را بخیه می‌زند.

وازکتومی‌با لیزر هیچ برتری نسبت به روش جراحی ندارد. به بیان دیگر برای انجام‌وازکتومی به قدرت بالایی نیاز نیست و لیزر توصیه نمی‌شود.

بازگرداندن وازکتومی

به عمل بازگرداندن وازکتومی، وازووازوستومی نیز گفته می‌شود. این عمل برخلاف وازکتومی‌سرپائی نیست و در اتاق عمل و با بیهوشی عمومی یا در برخی موارد با بی‌حسی نخاعی انجام می‌شود.

توجه داشته باشید وازووازوستومی هرچه مدت زمان بیشتری از وازکتومی بگذرد، انجام شود با شانس موفقیت کمتری همراه است.

برای دریافت مشاوره در زمینه باروری مردان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: وازکتومی قابل برگشت است؟

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : وازکتومی قابل برگشت است؟, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 98 تاريخ : جمعه 27 آبان 1401 ساعت: 23:08

بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر باعث نگرانی بسیاری از مادران می‌شود. مادران در این وضعیت نمی‌دانند که باید فرزند خود را برای شیر دادن بیدار کنند یا خیر. از طرفی گرسنه ماندن و شیر نخوردن نوزاد باعث دل‌مشغولی مادر می‌شود و از طرف دیگر بدخواب شدن و خواباندن نوزاد نیز مشکلات دیگری را به وجود می‌آورد. اگر شما نیز این شرایط را تجربه کرده‌اید و به دنبال پاسخ سؤال‌هایتان در این زمینه هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. همچنین مشاوره کودک در این زمینه می‌تواند به شما کمک کننده باشد.

 منبع: بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر

بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر | زمان بندی شیردهی

فرزند شما در دوران نوزادی حدوداً هر 3 ساعت به خوردن شیر نیاز دارد. در نتیجه لازم است که شما زمان بندی درستی برای شیردهی او در نظر بگیرید. این مسئله در طول خواب نیز باید رعایت شود تا کودک گرسنه نماند. البته باید تلاش کنید تا هنگام بیدار کردن فرزندتان محیط را به‌گونه‌ای تعبیه کنید که آرامش نوزاد از دست نرود و بتواند خواب خود را با کیفیت سابق ادامه دهد.

همچنین در نظر داشته باشید که هرچه سن کودک افزایش می‌یابد فاصله بین شیر خوردن‌های او نیز بیشتر می‌شود. به طوری که بسیاری از نوزادان 6 ماهه، کل شب را بیدار نمی‌شوند و ممکن است تنها به یک دفعه شیردهی نیاز داشته باشند. اگر فرزندتان وزن گیری مناسبی دارد و شما برای بیدار کردن او همچنان شک دارید می‌توانید از یک پزشک اطفال در این زمینه راهنمایی بگیرید چراکه نیازهای هر کودک می‌تواند با دیگری متفاوت باشد و دفعاتی که لازم است او را در شب بیدار کنید نیز می‌تواند با سایرین تفاوت داشته باشد.

برای آگاهی بیشتر مقاله آموزش شیر دادن به نوزاد را بخوانید.

 

علل بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر

کودکان در ابتدای زندگی خود یعنی در دوران نوزادی در بیشتر اوقات روز خواب هستند. در حقیقت مغز آن‌ها به ساعات بیشتری از خواب نیاز دارد. در این شرایط ممکن است ببینید کودکتان بیش از 3 یا 4 ساعت است که خوابیده و برای شیر خوردن نیز بیدار نشده است. اگر فرزندتان در طول زمان بیداری مشکلی از خود نشان نمی‌دهد، خواب طولانی او در نوزادی مشکل خاصی محسوب نمی‌شود و جای نگرانی ندارد.

برای شناخت بیشتر در زمینه خواب نوزاد کلیک کنید.

 

بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر در شب | شیر دادن در حین خواب

ممکن است ساعت شیر خوردن کودک فرا رسیده باشد و شما بخواهید زمانی که او خواب است به او شیر بدهید. از آنجایی که خود عمل شیر دادن امری خواب‌آور برای کودک محسوب می‌شود بسیاری از نوزادان لحظاتی بیدار شده و دوباره در حین شیر خوردن به خواب می‌روند و در خواب به خوردن خود ادامه می‌دهند. در این شرایط بسیار اهمیت دارد که به الگوی تنفس و مکیدن نوزاد دقت کنید. تلاش کنید با نوازش نوزاد یا گرفتن آروغ او پس از هر چند دقیقه ترجیحاً او را بیدار نگه دارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آروغ گرفتن نوزاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

چگونه کودکم را برای شیردهی بیدار کنم؟

برخی مادران از این مسئله شکایت دارند که خواب فرزندشان بسیار عمیق است و نمی‌توانند او را از خواب بیدار کنند. در این شرایط برای بیدار کردن کودک ضمن حفظ آرامش او می‌توانید  به آرامی با کودک خود صحبت کنید، صورتش را نوازش کنید و دست‌ها و پاهایش را به آرامی ماساژ دهید. همچنین می‌توانید کودک را اندکی در حالت ایستاده قرار دهید تا چشم‌هایش را باز کند و بیدار شود. با انجام این فعالیت‌ها شما راهکار مناسبی را برای بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر در نظر گرفته‌اید.

آیا زمانبندی شیردهی برای کودکانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند با دیگران فرق دارد؟

شیر خشک نسبت به شیر مادر سنگین‌تر و دیر هضم‌تر است. به همین دلیل فواصل بین شیردهی برای کودکانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند طولانی‌تر می‌باشد. در واقع به جای هر 2 یا 3 ساعت می‌توانید هر 4 یا 5 ساعت به فرزندتان شیر بدهید.

شیر نخوردن کودک در فواصل تعیین شده می‌تواند چه مشکلاتی برای کودک ایجاد کند؟

کودکان در ابتدای تولد نیاز به شیر بیشتری دارند تا بتوانند به وزن مناسب دست یابند و رشد سالمی داشته باشند. شیر نخوردن کودک به میزان کافی می‌تواند منجر به اختلالاتی در رشد، افت قند و فشار خون و ایجاد زردی در کودک شود.

منبع: بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 95 تاريخ : جمعه 27 آبان 1401 ساعت: 23:05

هفته بیست و پنجم بارداری تغییرات گسترده‌ای را برای جنین و مادر به همراه دارد. مهم‌ترین تغییری که رخ می‌دهد این است که اکنون وارد سه ماهه سوم بارداری می‌شود. همانند هفته‌های گذشته وزن مادر و جنین روند افزایشی دارد و شکم مادر به طور چشمگیری بزرگ‌تر می‌شود، به طوری که از وضعیت شکم مادر به وضوح می‌توان به باردار بودنش پی برد. جنین رشد بیشتری پیدا می‌کند و اندام‌های داخلی و خارجی بدنش تکامل یافته‌تر می‌شوند و برای زندگی در خارج از رحم خود را آماده می‌کند. تغییرات گسترده و عوارض احتمالی ایجاد شده در سه ماهه‌سوم بارداری می‌تواند باعث ایجاد نگرانی‌هایی برای مادر شود، از این جهت آشنایی با این مسائل و راهکارهای خود مراقبتی جهت افزایش سلامت می‌تواند نگرانی‌ها و اضطراب‌های ناشی از این موضوع را کاهش دهد. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

منبع: هفته بیست و پنجم بارداری | وضعیت و حرکت جنین در هفته 25 بارداری

وضعیت جنین در هفته بیست و پنجم بارداری

در این هفته وزن و قد جنین نسبت به هفته گذشته افزایش پیدا می‌کند و به حدود 700 گرم و 34 سانتی‌متر می‌رسد. از جمله عواملی که در افزایش وزن جنین نقش دارد رشد و تکامل استخوان‌ها، ساختارهای ستون فقرات و مغز می‌باشد. رشد و تکامل مغز باعث توسعه و رشد حواس پنجگانه جنین می‌شود زیرا در این هفته جنین نسبت به گذشته به محرک‌ها بهتر واکنش نشان می‌دهد. وضعیت دستگاه تنفسی جنین بهتر می‌شود و از آنجایی که بینی تکامل یافته‌تر می‌شود وضعیت تنفس بهتر خواهد شد. در این هفته وضعیت شنیداری جنین بهتر می‌شود و نسبت به صدای بم واکنش بیشتری نشان می‌دهند. یکی از تغییراتی که در جنین داخل شکم نسبت به نوزاد متولد شده وجود دارد این است که وضعیت ضربان قلب جنین داخل شکم به مراتب بیشتر است، به طوری که در این هفته وضعیت ضربان قلب جنین حدود 140 ضربان در دقیقه می‌باشد.

همچنین در این هفته ممکن است به وضوح متوجه چرخه خواب فرزند خود شوید، به طور میانگین ممکن است جنین در این دوران 12 تا 14 ساعت بخوابد. پوست جنین نسبت به گذشته کمتر چروکیده است زیرا که میزان چربی بدنش بیشتر شده است. موهای جنین رشد بیشتری پیدا می‌کند و رنگ و حالت آن مشخص می‌شود.

وضعیت مادر در هفته بیست و پنجم بارداری

افزایش وزن مادر همانند هفته‌های گذشته وجود دارد و شکم مادر همچنان در حال رشد و بزرگ‌تر شدن است. این افزایش وزن و بزرگ‌تر شدن شکم می‌تواند بر وضعیت حرکتی مادر تاثیر بگذارد به طوری که مادر همانند هفته‌های گذشته نمی‌تواند به سرعت تکان بخورد و یا حرکت کند.

علاوه بر این به دلیل برهم خوردن تعادل هورمونی تغییراتی در وضعیت پوست و موی مادر ایجاد می‌شود، به طوری که ممکن است مو‌های مادر نسبت به گذشته درخشان‌تر شود. پوست ممکن است دچار خارش خفیفی شود، این مسئله اگر به صورت خفیف باشد نگرانی ندارد، اما اگر دچار خارش و التهاب زیاد روی پوست شدید بهتر است با پزشک خود در ارتباط باشید.

عوارض شایع در هفته بیست و پنجم بارداری برای مادر

اکنون مادر در سه ماهه سوم بارداری قرار داد که این تغییر وضعیت ممکن است با عوارضی برای برخی از مادران همراه باشد. عمدتا به دلیل فشاری که بر ریه‌ها و دستگاه گوارش به دلیل بزرگ‌تر شدن شکم به وجود می‌آید، مادر ممکن است مشکلات تنفسی مانند خروپروف در هنگام خواب، تنگی نفس و… را تجربه کند. از جمله عوارض احتمالی دیگر در این دوران می‌توان به یبوست، خستگی مفرط، کمردرد، سوزش معده انقباضات رحم اشاره کرد.

خودمراقبتی‌ها در هفته 25 بارداری

مراقبت‌های پزشکی در هفته بیست و پنجم بارداری

در سه ماهه سوم بارداری بهتر است مادر برای ارزیابی و غربالگری دیابت بارداری به پزشک مراجعه کند تا در صورت نیاز مراقبت‌های لازم انجام شود. انجام غربالگری دیابت به معنی آن نیست که مادر دچار دیابت شده است، اما از آنجایی که دیابت دوران بارداری یک مسئله شایع است بهتر است همه مادران این غربالگری را انجام دهند تا در صورت بروز مشکل اقدامات به موقعی انجام دهند تا سلامت خودشان و جنینشان حفظ شود. برای انجام آزمایش غربالگری دیابت باردای نیازی نیست مادر ناشتا باشد. شیوه انجام آزمایش به این صورت است که یک ساعت پس از مصرف یک ماده شیرین میزان قند خون اندازه‌گیری می‌شود.

تغذیه در هفته 25بارداری

از این هفته به بعد بهتر است نسبت به گذشته بیشتر به تغذیه خود توجه داشته باشید، به طور کلی بهتر است از خودن غذاهای پرچرب و مضر اجتناب کنید. زیرا که افزایش وزن ناشی از خوردن این غذاها سلامت مادر و جنین را به خطر بیاندازد. برای رفع و کاهش مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل یا یبوست، نوشیدن مایعات را افزایش دهید و مواد غذایی مانند میوه و سبزیجات و غذاهای فیبردار را داخل سبد غذایی روزانه خود قرار دهید. همچنین حجم هر وعده غذایی را کاهش دهید. اما تعداد دفعات وعده‌های غذایی را بیشتر کنید این مسئله می‌تواند به کاهش و رفع مشکل سوزش سر دل کمک کند. توصیه می کنیم مقاله تغذیه در دروان بارداری را مطالعه نمایید.

یکی دیگر از کارهایی که می‌تواند بر کاهش سوزش سر دل موثر واقع شود اجتناب از خوردن و نوشیدن مواد غذای گاز دار، ادویه دار و محرک است. خوردن غذاهای خام، گوشت سرد و… می‌تواند میکروب و باکتری موجود در غذا را به جنین منتقل کند و مشکلات و اختلالات زیادی را برای جنین به وجود بیاورد.

راه های کاهش دردهای مختلف

برای رفع و بهبود درد کمر و گرفتگی عضلات بدن بهتر است ورزش منظم و سبک را در برنامه روزانه خود قرار دهید. با این حال به یاد داشته باشید که برای انجام تمرینات ورزشی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. همچنین شیوه خوابیدن صحیح می‌تواند به بهبود وضعیت کمر و درد عضلات بدن کمک کند. به طوریکه بهترین شیوه برای خوابیدن و استراحت کردن، خوابدین به پهلوی سمت چپ است. همچنین خوابیدن به پهلوی سمت چپ و قرار دادن یک بالشتک زیر سر می‌تواند به بهبود خروپوف و مشکلات تنفسی در هنگام خواب کمک کند. جهت انجام رابطه جنسی با همسر خود اگر از نظر پزشکی مانعی نداشته باشید؛4

می‌توانید با رعایت نکات ساده و انتخاب پوزیشن صحیح مخصوص دوران بارداری این کار را انجام دهید. توصیه می کنیم مقاله خوابیدن زن بارداری را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سوالات متداول

آیا جنین در این هفته قابلیت زنده مانده در صورت زایمان زودرس را دارد؟

در این هفته هنوز اندام‌ها و خصوصا وضعیت ریه و دستگاه تنفسی جنین به اندازه کافی رشد پیدا نکرده است که بتواند به تنهایی خارج از رحم زنده بماند. با این حال امکان زنده ماندن نوزاد در دستگاه‌های مخصوص وجود دارد. این دستگاه‌ها به وضعیت تنفس و ریه نوزاد کمک می‌کند تا بتواند در خارج از رحم به فعالیت خود ادامه دهند.

منبع: هفته بیست و پنجم بارداری | وضعیت و حرکت جنین در هفته 25 بارداری

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : هفته بیست و پنجم بارداری , وضعیت و حرکت جنین در هفته 25 بارداری, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 90 تاريخ : پنجشنبه 26 آبان 1401 ساعت: 15:35

اختلالات تغذیه ای در کودکان باید هر چه زودتر تشخیص و رسیدگی شود. تغذیه درست، اصولی و مناسب برای کودکان لازم و ضروری است. چرا که عامل بسیار مهمی در رشد جسمی و ذهنی کودک به شمار می‌رود. امروزه اختلالات تغذیه ای در کودکان گسترش یافته و آسیب‌ها و مشکلات متعددی برای سلامت کودک ایجاد می‌کنند. کودکان و نوجوانان در هر سنی به اختلال تغذیه‌ای مبتلا می‌توانند شوند. اکثر کودکان نسبت به غذاها سختگیر و اصطلاحا بد غذا هستند. توجه کنید که بدغذایی با اختلالات تغذیه ای در کودکان متفاوت است. در ادامه با انواع اختلالات تغذیه‌ای در کودکان، علل، علائم، درمان و پیشگیری از آن‌ها آشنا می‌شویم. برای حل این مساله از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

منبع: اختلالات تغذیه ای در کودکان | انواع اختلالات خوردن در کودک

اختلال تغذیه ای در کودکان

اگر کودکی دیدگاه منفی نسبت به غذا داشته باشد، به طوری که این دیدگاه موجب اشکال در غذاخوردن و آسیب به سلامت کودک شود را معمولا اختلال تغذیه ای می‌نامند. اختلال تغذیه‌ای در هر سنی ممکن است رخ دهد. حتی شاید ناشی از مشکلات عاطفی و ذهنی باشد. رایج‌ترین و مهم‌ترین انواع اختلال تغذیه ای در کودکان شامل موارد زیر است.

1- بی‌اشتهایی عصبی

بی‌اشتهایی عصبی حالتی است که کودک به علت ترس شدید و غیر منطقی از افزایش وزن، از غذاخوردن اجتناب می‌کند. این کودک تصور چاق بودن دارد. در حالی که احتمالا بیش از حد لاغر است. کودک مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی شاید خود را مجبور به استفراغ بعد از هر وعده غذایی استفراغ کند. تا مبادا چاق‌شود یا حتی به رژیم‌های سخت و ورزش‌های افراطی روی بیاورد. البته چنین رفتارهایی شدیدی در کودکان نزدیک به سنین نوجوانی دیده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با نشانه های این اختلال روی بی اشتهایی کودکان کلیک کنید.

2- پرخوری عصبی

این دسته از کودکان تمایل به حفظ وزن طبیعی خود دارند. از طرفی با اشتهای زیادشان مقدار زیادی غذا می‌خورند. پس ازخوردن غذا، کودک دچار احساسات ناخوشایند و عذاب وجدان‌شده و تلاش‌می‌کند با استفراغ یا استفاده از داروهای ملین از شر غذاهای خورده شده، خلاص شود. به این ترتیب از افزایش وزن خود جلوگیری می‌کند.

3- پیکا یا هرزه‌خواری

میل به خوردن موادی که خوراکی نیستند و هیچ ارزش غذایی ندارند را پیکا می‌نامند. پیکادر زنان باردار نیز مشاهده شده که در دوران بارداری با نام ویار شناخته می‌شود. کاغذ، خاک، گچ، رنگ، یخ نمونه‌هایی از موادی هستند که کودکان مبتلا به پیکا از مصرف آن‌ها لذت می‌برند.

برای مثال می‌توانید درباره خاک خوردن کودک بخوانید.

4- محدود خوردن یا اختلال اجتناب

کودک مواد غذایی و خوراکی‌ها را بر اساس رنگ، بو، ظاهر، طعم انتخاب می‌‌کند. معمولا کودکان محدود خور اشتهای کمی برای غذاخوردن دارند. اما برخلاف کودکان مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی، نگرانی و دلواپسی نسبت به افزایش وزن و چاقی ندارند. و از اعتماد به نفس خوبی برخوردارند.

5- پرخوری عیاشی یا پرخوری بی‌اختیار

شیوع این اختلال در میان دختران و پسران به یک اندازه است. این دسته کودکان مانند کودکان مبتلا به پرخوری عصبی غذای زیادی می‌خورند. اما برخلاف کودکان مبتلا به پرخوری عصبی اصلا به ظاهر و افزایش وزن خود توجهی ندارند. کودک مبتلا به پرخوری عیاشی به خوردن‌زیاد و بدون کنترل موادغذایی مشغول است. و به قول خودشان تا مرز ترکیدن غذا می‌خورند. این دست اختلالات تغذیه ای در کودکان شاید از نظر والدین ایرادی نداشته باشد. اما در بزرگسالی آن‌ها را با انواع بیماری‌ها مثل دیابت و چاقی مفرط مواجه خواهد کرد.

6- سندروم نشخوار

در طی این اختلال، کودک غذای هضم نشده را به دهان وارد می‌کند. سپس آن را به بیرون از دهان تف می‌کند. یا دوباره آن را جویده و واردمعده می‌کند. برای اشنایی بیشتر با اختلال نشخوار نوزاد و کودک کلیک کنید.

علت بروز اختلالات تغذیه ای در کودکان

علت اصلی اختلال تغذیه ای در کودکان ناشناخته است. مشکلات عاطفی و احساسی، استرس، کمبود اعتماد به نفس و تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر رژیم غذایی از جمله علل ابتلا به اختلال تغذیه ای در کودکان به شمار می‌آیند.

قرارگرفتن در موقعیت‌های استرس‌زا مانند ورود به مدرسه، دوران امتحانات، مشکلات خانوادگی و … نیز منجر به اختلالات‌خوردن و تغذیه در کودکان می‌شود.

علائم اختلالات تغذیه ای در کودکان

نشانه‌‌ها و علائمی که معمولا نشان‌دهنده اختلال تغذیه ای در کودکان هست را در ادامه آورده‌ایم. اگر در طول یک تا سه ماه این علائم را در فرزندتان‌دیدید، حتما به متخصص کودک مراجعه نمایید.

  • کاهش وزن
  • رژیم‌های غذایی سخت با وجود لاغر بودن
  • افراط در ورزش علی‌رغم لاغر بودن
  • عدم تمایل در شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و منزوی شدن
  • چک کردن کالری غذاها و خوراکی‌ها
  • کمبود اعتماد به نفس
  • نگرانی در مورد ظاهر
  • تغییرات رفتاری (اضطراب، تحریک‌پذیری، عصبانیت و…)

درمان اختلالات تغذیه ای در کودکان

عمده‌ترین روش‌های درمان اختلال تغذیه‌ای را به سه روش دارو درمانی، مشاوره تغذیه، روان درمانی و شرکت در جلسات مشاوره تقسیم می‌نمایند.

دارو درمانی

متاسفانه اختلالات تغذیه‌ای در کودکان می‌تواند موجب مشکلات جدی در وضعیت سلامت آن‌ها شود. مشکلاتی از قبیل کاهش سرعت رشد، اختلالات قلبی، فشارخون پایین، افسردگی و اضطراب در نتیجه اختلالات تغذیه ای در کودکان به وقوع می‌پیوندد.

معاینه و مراجعه مرتب به پزشک و در صورت لزوم استفاده از داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی ممکن است لازم و ضروری باشد.

مشاوره تغذیه

پزشک متخصص تغذیه برای رشد مناسب کودک و فراهم کردن نیازهای تغذیه‌ای وی، رژیم غذایی مناسبی را تجویز می‌کند.

روان درمانی

شرکت در جلسات مشاوره بیشتر برای والدین کودک است. والدین در این جلسات روش‌های ایجاد انگیزه در کودک را یاد می‌گیرند و به کمک این روش‌ها عادات غذایی کودک خود را اصلاح می‌کنند. درمان در مورد کودکان دچار اختلالات خاص حتما نیاز به همراهی والدین دارد.

برای آشنایی با نحوه برخورد با کودکان استثنایی کلیک کنید.

روش‌‌های پیشگیری از اختلالات تغذیه ای در کودکان

+ اعتماد به نفس و عزت نفس کودک خود را بالا ببرید. به او یاد بدهید بدن و ظاهر خود را دوست داشته باشد.

+ اعضای خانواده سعی کنند وعده‌های غذایی را کنار هم بخورند. این روش به کودک اهمیت غذاخوردن را نشان می‌دهد.

+ نگرش مثبت به غذاها و خوراکی‌ها ایجاد کنید. از برچسب زدن به غذاها با عنوان‌هایی مانند چاق‌کننده، کالری بالا و … خودداری کنید.

+ از صحبت کردن در مورد رژیم‌های غذایی، ظاهر و اندام افراد در خانه به ویژه هنگامی که کودک گوش می‌دهد، اجتناب نمایید.

+ به کودک آموزش دهید ورزش کردن و فعالیت‌های ورزشی برای حفظ سلامتی و کمک به رشد جسمی و ذهنی است.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع تغذیه ای در کودکان در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: اختلالات تغذیه ای در کودکان | انواع اختلالات خوردن در کودک

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : اختلالات تغذیه ای در کودکان , انواع اختلالات خوردن در کودک, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 111 تاريخ : پنجشنبه 26 آبان 1401 ساعت: 15:32

خوردن اشیا توسط کودک یک امر شایعی است که والدین زیادی آن را تجربه کرده‌اند. کودکان بنا به حس کنجکاوی و کاوشی که دارند هر چیزی که در دست می‌گیرند را داخل دهان می‌گذاند. یکی از شایع‌ترین علل بلعیدن اشیا توسط کودکان وجود تنش و ناآرام بودن منزل است. کودکانی که در محیط خانه ارامش لازم را ندارند با جویدن لباس سعی در آرام‌کردن خود می‌کنند. اشیای مختلفی مثل باتری، آهنربا، مواد پلاستیکی، سکه و … توسط کودکان بلعیده می‌شود. در صورت داشتن آرامش با ضربه به پشت و جناغ سینه کودکان در منزل می‌توانید جسم داخلی را خارج کنید. اما پس از این کار به اورژانس و بخش کودکان مراجعه کنید تا خیالتان از بابت فرزتدتان آسوده خاطر شود. در ادامه مقاله انواع اشیایی که کودکان می‌بلعند، علل، پیشگیری و راهکار‌های متفاتی را توضیح داده‌ایم. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: خوردن اشیا توسط کودک | بلعیدن پیچ ، سکه ، پلاستیک ، تیله و.. در کودکان

خوردن اشیا توسط کودک

خوردن اشیا توسط کودک و نوزاد کمک به آرامش و آرام کردن دردشان می‌کند. این حس کنجکاوی در کودکان باعث می‌شود آستین، یقه، مو، اسباب بازی و مداد را بجوند. یک امری شایع که از 18 تا 24 ماهگی رخ دادنش طبیعی است. اما برخی از کودکان اوتیسم تا بعد از 2 سالگی این روند را ادامه می‌دهند. در ادامه مقاله به موارد مهمی اشاره کرده‌ایم، همراه ما باشید. برای آشنایی با راه های کنار آمدن با خستگی از بچه داری کلیک کنید.

خوردن کدام اشیا توسط کودک خطرناک تر است؟

حس کنجکاوی باعث خوردن اشیا توسط کودک مختلفی می‌شود.  فلزات، سکه، مدادرنگی، مواد شیمیایی، دارو، باتری و آهنربا از رایج‌ترین اشیائی هستند که کودکان می‌بلعند.

خوردن اشیا فلزی و سکه توسط کودک

اشیای فلزی به خاطر مواد سمی‌شان مانند سرب و کادمیوم باعث به وجودآمدن مسمومیت می‌شوند. اما سکه‎ها کامل بلعیده نمی‌شوند. و یکی از رایج ترین اشیا برای خوردن هستند. بلعیدن سکه باعث بسته‌شدن راه تنفسی و خفگی کودک می‌شود.

خوردن مواد اشیا پلاستیکی و شیمیایی توسط کودک

خوردن مواد شیمیایی و شوینده باعث مسمومیت شدید در کودکان می‌شود که آسیب های جبران ناپذیری را به همراه دارد. بلعیدن مایع ظرف شویی، مواد شستشو و … باعث سوزش گلو، لب و دهان در کودکان خواهد شد. حشره‌کش ها باعث تشنج در کودکان می‌شود، پس خیلی مراقب دور از دسترس بودن این مواد از کودک بشوید.

مواد پلاستیکی نیز برای کودکان مضر است. مخصوصا اگر پلاستیک نرم باشد و احتمال جداشدن ذرات و ورود آن به روده فرزندتان وجود داشته باشد.

جویدن دارو یا ورق قرص

خوردن برخی داروها می‌تواند در کبد و کلیه کودکان اثرات منفی بگذارد. خوردن مسکنی مانند ایبوپروفن باعث مشکلات تنفسی می‌شود.

در دهان گذاشتن باتری و آهنربا

بلعیدن باتری های کوچک در کودکان بسیار شایع است. باعث خونریزی زیاد، آسیب به رگ‌های گوارش، سوزاخ شدن مری و … می‌شود. خوردن آهنربا نیز باعث سوراخ شدن روده و زخم آن می‌شود.

خوردن قلمو و رنگ نقاشی توسط کودک

اغلب کودکان عادت به گاز زدن مداد دارند. ترکیب سازنده مداد سرب و خاک رس است که خوردن آن باعث اختلالات هاضمه و مشکلات روده می‌شود. با راهکارهایی ساده به کمک متخصص‌می‌توانید این عادت کودک را از بین ببرید.

برای آشنایی با راه های کاهش سختی های بچه داری کلیک کنید.

علل خوردن اشیا توسط کودک

آرام کردن خود

شاید این علل نشان از تنش و بحث در حضور کودک است و او برای آرام کردن و فرار از تنش و تسکین، بار منفی خود را روی جویدن خالی می‌کند. شما به عنوان والدین باید راه‌های دیگری برای آرام‌کردن کودک پیدا کنید.

خوردن اشیا توسط کودک به دلیل ناتوانی در رشد

گاهی خوردن اشیاء توسط کودک نشان دهنده تاخیر در رشد کودک است. با مراجعه به متخصص کودک تمام نشانه ها بررسی می‌شوند.

جلب توجه

گاهی کودک با جویدن لباس و خوردن اشیاء می‌خواهد که جلب توجه کند. بی‌توجهی شما روش مناسبی برای از بین‌بردن این رفتار کودک نیست. متخصص روانشناسی به شما راهکارهایی برای توجه مثبت یاد می‌دهند.

چگونه خوردن اشیا توسط کودک را متوقف کنیم

اصولا کودکانی که اقدام به جویدن اشیا می‌کنند، استرس وارده در خانه، مدرسه، محیط بیرون را اینگونه تخلیه می‎کنند. برای کاهش اضطراب کودکان بالای 2 سال نفس عمیق، همدلی، یافتن راه حل و رهایی از احساس گناه مفید است. و برای کودکان کمتر از 2 سال تامین پوشاک و خوراک، آغوش مادر و توجه بی قید و شرط والدین موثر است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راه های کاهش اضطراب کودک کلیک کنید.

در ادامه سایر راه‌کارهایی برای توقف خوردن و بلعیدن اشیا توسط کودک نام برده‌ایم، البته والدین توجه به نیاز سنی کودک را فراموش نکنند.

کاردرمانی توسط متخصص

زمانی که خوردن اشیا توسط کودک ادامه‌دار بود. با مراجعه به متخصص کار درمان و ارزیابی‌های لازم در صورت نیاز به کاردرمانی برای کمک به کودک اقدام کنید.

1- خوردن میوه خشک: برای کودکان زیر 2 سال ازدادن میوه های خشک ریز اجتناب ورزید. و از تکه های بزرگ برای جویدن‌کودک استفاه کنید.

2- آدامس: اگر از قورت‌ندادن آدامس توسط کودک خود اطمینان‌دارید از این روش استفاده کنید.

3- تمرین با نی: نی‌ها یک روش بازی برای تنفس عمیق کودکان هستند. نوشیدنی های کودک را با نی به او بدهید.

4- ورزش و بازی: شنا، پرش و غواصی، دوچرخه سواری و طناب‌کشی برای تنفس عمیق کودکان مفید هستند.

اقدامات لازم بعد از خوردن اشیا توسط کودک

والدین گرامی در صورت‌پریدن اشیا در گلوی کودک خود لطفا استرس و اضطراب نگیرید. با آرامش و خونسردی از مراحل زیر کمک بگیرید.

برای کودکان زیر 1 سال

1.زمانی که شی را داخل گلوی کودک خود مشاهده‌کردید با پایین کشیدن لب و زبان جسم را با سرعت خارج کنید.

2. اگر شی داخل گلوی کودک مشاهده نشد ابتدا با قسمت نرم دست 5 ضربه به پشت کودک وارد کنید و سپس با دو انگشت وسط دست قسمت پایین جناغ سینه را فشار دهید. دهان کودک را باز کنید و اگر جسمی مشاهده شد آن را خارج کنید.

3. در صورتی که کودک شما دچار مشکل تنفسی بود به آن تنفس دهان به دهان بدهید و مراحل بالا را انجام دهید. (البته اگر آموزش های لازم در این زمینه را دیده‌اید، در غیر این صورت هر چه سریع تر به اورژانس مراجعه نمایید).

برای کودکان بالای 1 سال

1.کودکان بالای 1 سال اگر هوشیار بودند او را در حالت ایستاده قرار دهید. و ضربات محکمی به قسمت پایین جناق سینه وارد کنید. اگر کودک هوشیارنبود خوابیده این کار را تکرار کنید. شاید تعداد ضربات 10 بار تکرار شود.

2. کودک را تشویق به سرفه کنید.

3. غذایی به او بدهیدکه نرم باشد، موز گزینه خوبی است.

4. آب کافی بدهید و بدن کودک را مرطوب نگه دارید.

پس از انجام اقدامات بالا کودک را به اورژانس ببرید و به متخصص اطفال مراجعه کنید.

پیشگیری از خوردن اشیا توسط کودک

در ادامه به نکات مهم پرداخته‎ایم. اما کافی‌نیستند و حتما باید درباره آموزش پدر و مادر نیز مطالعه نمایید.

1- اسباب بازی‌های مناسب سن کودکان خود تهیه کنید.

2- برای کودک زیر دو سال تان اسباب بازی های ریز نگیرید.

3- از مرغوبیت جنس اسباب بازی ها متناسب سن کودک مطمئن شوید.

4- هرگز پول (مخصوصا سکه ای) در دسترس کودکان قرار ندهید.

5- دارو‌های شیمیای و درمانی را از دسترس کودکان خارج کنید.

6- غذاها و اشیایی که در منزل روی زمین ریخته شده است را جمع آوری کنید.

7- کودک را برای مدت زیادی تنها نگذارید.

8- برای آموزش خطرات برای او وقت بگذارید.

9- باتری وسایل برقی را از دسترس کودک خارج کنید.

10- از محافظ کودک برای کابینت های مربوط به مواد شوینده استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خوردن اشیا توسط کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: خوردن اشیا توسط کودک | بلعیدن پیچ ، سکه ، پلاستیک ، تیله و.. در کودکان

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : خوردن اشیا توسط کودک , بلعیدن پیچ , سکه , پلاستیک , تیله و, در کودکان, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 117 تاريخ : پنجشنبه 26 آبان 1401 ساعت: 15:30

ترس از زایمان در مادران باردار حسی طبیعی است و تقریبا بیشتر مادران آن را تجربه می‌کنند. در صورتی که ترس از زایمان به قدری زیاد شود که مادر باردار تنها به ترس و وحشت از زایمان فکر کند یا به دنبال روش‌ها عدم تجربه درد مانند سزارین باشند، باید به درمان و برطرف کردن آن پرداخت. در این زمینه پیشنهاد می‌شود حتما از مشاوره بارداری استفاده نمایید.

منبع: ترس از زایمان طبیعی و سزارین

درباره ترس از زایمان چه می‌دانید؟

نگرانی و ترس نسبت به ناشناخته‌ها و آنچه که درباره آن آگاهی ندارید، امری طبیعی است. ترس از زایمان که در اصطلاح پزشکی به آن توکوفوبیا نیز می‌گویند، یکی از این ترس‌هاست.

ترس از زایمان به دلایل متعددی بروز می‌کند. عوامل روانی مانند کمبود اعتماد به نفس در مادر، اضطراب، افسردگی؛ عوامل اجتماعی مانند سن کم مادر هنگام زایمان و عوامل دیگری چون اول‌زا بودن، سابقه سقط، تجربه زایمان سخت قبلی، تجربه‌ها و خاطرات منفی دیگران، عدم حمایت روحی و روانی و اجتماعی از مادر باردار در میزان ترس‌از زایمان موثر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بارداری در سن کم کلیک کنید.

ترس‌ از زایمان یا توکوفوبیا ممکن است باعث شود برخی از زنان علی‌رغم تمایل شدید به فرزندآوری، از بارداری پرهیز کنند یا در صورت باردار شدن برای فرار از درد زایمان طبیعی به زایمان سزارین روی بیاورند. برای آشنایی با علل مرگ در زایمان سزارین کلیک کنید.

لازم به ذکر است ترس از زایمان علاوه بر مادرانی که اولین تجربه بارداری را دارند، برای مادرانی که تجربه سختی از زایمان قبلی دارند نیز بروز می‌کند.

علت اصلی ترس از زایمان چیست؟

اغلب ترس‌از زایمان مربوط به درد ناشی از زایمان و در برخی موارد مربوط به مشکلات ناشی اززایمان است.

نگرانی‌ها مربوط به مشکلات و مسائل مربوط به زایمان شامل مواردی مانند ترس از به موقع نرسیدن به بیمارستان، ترس از سوزن بی‌حسی اپی‌دورال، نگرانی مربوط به مدفوع کردن هنگام زور زدن برای تولد نوزاد و نگرانی مربوط به پاره شدن واژن و پرینه می‌شود.

انواع ترس از زایمان

به طور کلی ترس از زایمان را به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌کنند. ترس اولیه از نوجوانی و یا دوران بارداری در مادران اول‌زا دیده می‌شود. معمولا این نوع حراس با مشاهده سختی‌ زایمان برای دیگران و یا شنیدن دشواری آن به وجود می‌آید.

این در حالی است که نگرانی ثانویه در زنانی که تجربه سختی از زایمان قبلی داشته‌اند بیشتر است. پس به دلیل تجربه سخت‌شان از بابت مواجهه مجدد با درد و سختی های مربوط به زایمان دوم و یا سوم دچار اضطراب می‌شوند.

راه‌های مقابله با توکوفوبیا

معمولا نا آگاهی و کمبود دانش و اطلاعات از موضوعی منجر به نگرانی می‌شود؛ بنابراین برای مقابله با ترس‌ از زایمان دانش و اطلاعات خود را بالا ببرید و در کلاس‌های آمادگی برای‌زایمان شرکت کنید.

  • یکی دیگر از راه‌ها مقابله، صحبت کردن در مورد ترس و نگرانی‌تان با پزشک، همسر، سایر اعضاء خانواده و یا دوستان است.
  • از روش‌های آرام‌سازی و یوگا و تمرین تنفس برای کاهش اضطراب استفاده کنید.
  • یکی از تکنیک‌های آرام‌سازی مراقبه است. هم‌چنین گوش دادن به موسیقی‌های آرام و یا بی کلام می‌تواند یاری رسان باشد.
  • مثبت‌اندیش باشید. آگاه باشید تجربه منفی و سخت دیگران از زایمان برای شما رخ نخواهد داد.

توجه داشته باشید اگر ترس از زایمان در شما به حدی رسیده که در امور طبیعی زندگی‌تان اختلال ایجاد می‌کند، حتما با مراجعه به روان‌شناس آن را درمان کنید. برای آشنایی با حقیقت خطرات بارداری کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: ترس از زایمان طبیعی و سزارین

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : ترس از زایمان طبیعی و سزارین, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 103 تاريخ : چهارشنبه 25 آبان 1401 ساعت: 14:54

خواب نوزاد دارای الگوی یکنواختی نیست. همانطور که بزرگسالان دارای تفاوت‌های فردی هستند، هر نوزادی از بدو تولد در زمان خواب عادت‌های مختلفی دارد، برخی زود به خواب می‌روند و برخی نسبت به خوابیدن مقاومت نشان می‌دهند. نوزادان بیشتر ساعات روزشان (16-18ساعت) را به خواب می‌گذرانند. اما برخی از آن‌‌ها در طول شب چندین بار بیدارشده و نیاز به تغذیه و تعویض پوشک دارند. این روند نشان دهنده الگوی غیرقابل پیش بینی خواب نوزاد است. والدین برای بدست‌آوردن الگوی خواب و دستیابی به یک روند ثابت می‌توانند اقداماتی انجام دهند که در ادامه شرح داده‌ایم. با دریافت مشاوره کودک می‌توانید بررسی کنید که اختلالی در رشد فرزندتان وجود دارد یا نه؟

منبع: خواب نوزاد | میزان خواب نوزاد چند روزه چقدر است؟

خواب نوزاد

نوزادان تقریبا به 17 الی 19 ساعت خواب نیاز دارند. این میزان به مرور زمان کم می‌شود. اما چرا نوزادان این همه ساعت در خواب به سر می‌برند؟ طبق مطالعات در سال های اول زندگی خواب لازمه رشدکودک است.  خواب نوزادان منقطع می‌باشد. این یعنی آن‌ها حداکثر هر 3 الی 4 ساعت یکبار بیدار می‌شوند. شما در این بازه ها باید به او شیر بدهید. و یا شاید لازم به عوض‌کردن پوشک‌اش باشد.

الگوهای خواب نوزادان

خواب کوتاه با حرکات سریع چشم(REM)

خواب کوتاه با حرکات سریع چشم که به خواب خرگوشی معروف است، اهمیت زیادی در روند رشد نوزاد دارد. اگر به طور میانگین فرض کنید نوزاد در طول شبانه روز 16 ساعت می خوابد، 8 ساعت آن در مرحله خواب رم سپری می‌شود. خواب رم کودک بسیار سبک است و با شندیدن کوچک‌ترین صدای از خواب می‌پرد. نوزاد تا دو ماهگی 10 تا 18 ساعت در طول روز می‌خوابد. بعد از دو ماهگی الگوی خواب نوزاد روند منظم‌تری به خود می‌گیرد.

خواب عمیق و طولانی

خواب نوزاد بعد از دو ماهگی به مرور منظم‌تر می‌شود. از دوماه تا چهار ماهگی خواب‌های رم نوزاد کم شده و روند خواب او طولانی و عمیق‌تر می‌شود. نوزاد کمتر در طول شب بیدار شده و در طول روز کمتر می‌خوابد. با این حال باید توجه داشته باشید که همه نوزادان به مانند هم نیستند و ممکن است این روند تا 5، 6 ماهگی نیز ادامه پیدا کند، ویژگی‌های منحصر به فرد نوزادان بر الگوی خواب آن‌ها هم تاثیر دارد. 

بیشتر بخوانید: بی حالی نوزاد

علت خواب نامنظم نوزادان

نوزادان در ابتدای تولد به طور معمول 2 تا 4 ساعت به طور متوالی به خواب می‌روند و در بقیه ساعات شبانه روز خواب نامنظمی دارند. میانگین خواب در نوزادها بسیار متفاوت است اما به طور تقریبی می‌توان گفت نوزاد به طور روزانه در هفته اول تولد بین 14 تا 18 ساعت و در 1 ماهگی 12 تا 16 ساعت می‌خوابند. چرا که نوزاد نیاز به تغذیه از شیر مادر دارد و باید هر دو ساعت از خواب بیدار شده و تغذیه گردد. برخی از نوزادان آنقدر به خوابیدن علاقه دارند که موجب نگرانی پدر و مادر می‌شوند. اما برای خواب نوزاد جای هیچ نگرانی نیست و این طبیعت کودکان است که ساعات طولانی تقریبا به مدت 20ساعت راحت و آسوده بخوابند. برای آشنایی با نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

چگونه نوزادان در شلوغ ترین مکان ها هم می خوابند؟

برخلاف برخی بزرگسالان که در هنگام خواب حساسیت زیادی دارند و به کوچک‌ترین محرک بیرونی واکنش نشان می‌دهند، نوزادان قادر هستند در هر جایی حتی با وجود سر و صدای زیاد بخوابند. لازم نیست در کنار آن‌ها آرام و آهسته صحبت کنید. نوزادان به مدت 9 ماه در رحم مادر با شنیدن صدای تپش قلب و محیط نا آرام رشد می‌کنند، شاید به همین دلیل برای خواب نوزاد به فضای شلوغ و پر سر و صدا عادت کرده‌ است.

ویژگی دیگر نوزادان در هنگام خواب این است که هیچ توجهی به فضای روشن یا تاریک ندارند، حتی اگر آن‌ها را در آغوش بگیرید و به این طرف و آن طرف ببرید اصلا متوجه نمی‌شوند. نکته حائز اهمیت این است که اگر چه عدم توجه به صدا و نور در زمان خوابیدن ویژگی مشترک بین همه نوزادان است اما نباید به انجام غربالگری شنوایی در نوزادان بی توجه بود. برای بررسی علل و خطرات زیاد خوابیدن نوزاد کلیک کنید.

جای خواب نوزاد باید چطور باشد؟

اصلا نیازی به تشریفات و  حاضر کردن پتوی نرم و گرم نیست. نوزادان بدون توجه به اینکه در کجا هستند راحت و بدون دغدغه می‌خوابند. فقط کافی است موارد ایمنی را رعایت نماید و اسباب بازی یا وسیله‌ای که ممکن است باعث خفگی او شود از دسترس او دور کنید. نوزادان علاقه زیادی به خوابیدن به سمت پشت دارند، به همین دلیل باید مواظب باشید پتو یا عروسک های پشمی اطراف دهان او را مسدود نکنند و مانع از نفس کشیدن‌اش نشوند. برای بررسی علل از خواب پریدن نوزاد کلیک کنید.

سرگرم کردن کودک طی روز

در هفته اول تولد نوزاد تفاوت بین روز و شب را نمی‌فهمد و اغلب روز را می‌خوابد، در حالی که شب‌ها بیدار می‌شود و نمی گذارد والدین بخوابند. بهتر است از هفته دوم تولد که هوشیاری کودک نسبت به قبل بیشتر است در ساعات مختلف روز با او صحبت کنید. می‌توانید روزها اتاق را روشن و پر نورکرده تا کودک احساس خواب کمتری داشته باشد. بهتر است مادر نیز خواب مرتبی داشته باشد تا برای رسیدگی به نوزاد انرژی بیشتری داشته و به مرور زمان خواب نوزاد با خواب مادر نیز منطبق شود.

دمای اتاق در زمان خواب نوزاد

بهترین دمای محیط برای خواب نوزاد بین 24 تا 25 درجه سانتی گراد است. به این منظور می‌توانید یک دماسنج در اتاق کودک قرار دهید و دمای محیط را اندازه گیری نمایید. احساس سرما مانع از تنفس راحت کودک می‌شود و بیشتر انرژی‌اش را صرف گرم نگه داشتن خود خواهد کرد. در حالی که انرژی او باید صرف رشد سالم وی گردد. گرمای بیش از اندازه هوای اتاق باعث عرق‌کردن و کاهش آب بدن کودک می‌شود. برای بررسی علت بی خوابی نوزاد کلیک کنید.

نکاتی برای کمک به خواب راحت تر نوزاد

  • به کودک اجازه بدهید در فرصت‌های مختلف براحتی بخوابد.
  • هنگام خواب نوزاد پستانک در دهان او بگذارید.
  • کودک را در جای مخصوص خود بخوابانید. جایی که دارای حفاظ و مانعی از افتادن اوست.
  • زیر سر کودک باید حالت صاف و سفت داشته باشد.
  • اگر کودک عادت دارد همیشه به یک طرف بخوابد بعد از گذشت مدت زمانی او را به سمت دیگری بخوابانید.
  • توجه داشته باشید که نوزادان به علت داشتن جمجمه نرم اگر مدت طولانی به یک حالت بخوابند، استخوان سر حالت صاف پیدا می‌کند.
  • لاله گوش نوزاد نیز بسیار نرم است. پس با کلاه‌های مخصوص یا روش‌های دیگر از قرارگیری صحیح گوش او اطمینان حاصل کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا خواب نوزاد در هر زمانی می تواند باشد؟

نوزادان در شش تا هشت هفته تولد به طور متوالی 2 ساعت می خوابند و سپس از خواب بیدار می شوند. نباید فاصله زمانی از آخرین باری که کودک بیدار شده است زیاد شود زیرا باعث خستگی مفرط او می شود. خستگی زیاد در خوابیدن کودک اختلال ایجاد می کند.

منبع: خواب نوزاد | میزان خواب نوزاد چند روزه چقدر است؟

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : خواب,نوزاد , میزان خواب نوزاد چند روزه چقدر است؟, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 113 تاريخ : چهارشنبه 25 آبان 1401 ساعت: 14:53

آرام کردن کودک گاه انگار غیرممکن می‌شود. هیچ چیز بیش از گریه‌های کودک، روان والدین را متشنج می‌کند. والدین از ناتوانی‌شان در آرام کردن کودک بیشتر در ساعت 6صبح و هنگام پافشاری شان برای خواسته‌ای شکایت دارند. اگرچه انتظار یک روز بدون گریه و سر و صدا با کودکان، دور از ذهن است، اما حداقل باید بتوانیم قبل از اینکه گریه‌کودک به اوج برسد، او را آرام کنیم! هر کودکی در هر سنی با روش خاصی آرام می‌شود. مسلما گریه نوزاد با کودک دو ساله فرق دارد. کودک دو ساله حتی برای داشتن یک اسباب بازی ارزان ممکن‌است گریه کند، ولی این دلیل برای نوزادان صدق نمی‌کند. پش روش‌های آرام کردن کودکان را باید با توجه به سن آنها انتخاب نمود. برای دریافت کمک روی مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: آرام کردن کودک | آرام شدن کودکان با چند روش ساده

آیا نا آرامی کودک طبیعی است؟

گریه در کودکان یک پدیده طبیعی و فطری است. نوزاد بعد از تولد از طریق گریه، نیازهای خود را می‌طلبد و ممکن است تا دو تا سه سالگی هم ادامه یابد. به طور کلی کودک برای خواسته‌هایش دست به گریه می‌زنند. و باید به نیازهای آن‌ها پاسخ دهید و برای آرام کردن کودک اقدام لازم را انجام دهید.

کودکان ذاتا بی دلیل نا آرام نیستند. در بی‌اهمیت‌ترین حالت، علت گریه آن‌ها نیاز به توجه شماست! کودکان بعد از تولد، تا مدت زیادی نمی‌توانند حرف بزنند و خواسته‌های‌شان را بیان کنند. یعنی توانایی برقراری ارتباط درست و عمیق با دنیای اطراف را ندارند. از اینرو گریه را وسیله‌ای برای فهماندن نیاز خود به اطرافیان قرار می‌دهند. در حقیقت، گریه برای کودکان تنها راه ممکن، جهت برقراری ارتباط با دنیای اطراف و بزرگترهاست.

اگر همیشه فرزندتان رفتارهای نامتعارف دارد حتما باید توسط متخصص اختلالات روانی کودکان بررسی شود.

آرام کردن کودک با یافتن علت ناآرامی

گریه‌کودک همیشه دلایل اصلی و مشخصی چون گرسنگی، درد، گرما، سرما، ترس، اضطراب، خستگی، ادرار یا مدفوع و… می‌باشد. با یافتن علت گریه کودک، راحت‌تر می‌توانید او را آرام نمایید. در ادامه نکاتی که باید در مورد علت ناآرامی کودک تان بدانید، آورده‌ایم.

اگر هیچ کدام از علل زیر صدق نمی‌کرد. حتما مقاله کودک عصبی را بخوانید.

1- تغذیه

نوزاد هر 3 ساعت یکبار نیاز به تغذیه دارد. کودکان نیز مقدار کم ولی در تعداد وعده های زیاد می‌خورند. پس والدین و مراقبان باید به نیاز و علائم گرسنگی فرزندتان توجه کنند. بین وعده های غذایی اصلی میان وعده های سالم به کودک بدهید. برای مثال بین وعده صبحانه و نهار، یک لیوان شیر و بیسکوییت به او بدهید. بین نهار و شام هم از میوه های فصل به کودک بدهید. این گونه او در طول روز انرژی لازم برای فعالیت را خواهد داشت. پس کمتر بهانه گیری خواهد کرد.

2- نیاز به خواب

نوزادان بعد از هر 3 ساعت بیداری نیاز دارند که بخوابند. خستگی و بیخوابی یکی از اصلی‌ترین علل بی قراری کودک است. کودکان به مرور نیاز به خوابشان کم می‌شود. اما حت در سنین دبستان نیز به 10 ساعت خواب در روز احتیاج دارند.

3- سرما و گرما

سرد و گرمی هوای محیط نوزاد را بررسی نمایید. دمای اتاق و محیط کودک را متناسب با اینکه کودک تان گرمایی یا سرمایی است، تنظیم کنید. برای این کار باید لباس مناسب فصل و طبع کودک به تن او کنید.

4- تعویض پوشک

مرتب پوشک کودک را چک کنید. کثیفی و سفتی پوشک باعث ناراحتی او می‌شود. هر از گاهی پوشک او را باز بزارید. حساسیت پوستی او را در نظر بگیرید و از اجناسی مناسب برای پوشک کردن‌او استفاده کنید.

5- باد شکم

شما باید بعد از هربار شیر دادن، آروغ نوزاد را بگیرید. تا از ایجاد درد شکم در او جلوگیری شود. چرا که باد معده کودک موجب درد و ناراحتی در او می‌شود. البته آروغ ممکن است موجب استفراغ و بالا آوردن کودک شود. هرگز ازین بابت او را دعوا نکنید. در عوض او را بغل و نوازش کنید تا آرام شود.

هیچ وقت از نوازش و توجه به گریه کودک‌تان غافل نشوید. کودکان در سنین اولیه زندگی (مخصوصا زیر 2 سال) به ناز و نوازش زیاد احتیاج دارند و نباید فکر کرد که با توجه زیاد ممکن است لوس شود. توجه زیاد در این سنین هرگز باعث لوس شدن او نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: افسردگی در کودکان

آرام کردن کودک

مهم‌ترین اصل برای آرام کردن کودک ، آرامش خود مادر است. اگر تنش و استرسی در زندگی دارید، آن را به کمک مشاور رفع کنید. کودک شما نسبت به ضربان قلب تان نیز حساس است. پس با آرامش خود کودک تان را راحت تر آرام کنید. روش‌های زیادی برای آرام کردن کودک وجود دارد. برای هر کودک باید با توجه به شرایط او، یکی از این تکنیک‌ها استفاده شود. در ادامه به موثرترین روش‌ها پرداخته‌ایم. اما خلاقیت های از خودتان می‌توانید داشته باشید.

1- تغییر حالت دادن نوزاد

کودک ممکن است به دلایلی چون خستگی، نفخ، دل درد و… گریه کند. در این مواقع با تغییر حالت کودک می‌توانید کمک کنید تا او احساس بهتری کند و آرام شود.

روش اول

او را به شکل دَمَر(روی شکم) بر روی دست خود قرار بدهید. در این روش، صورت باید به طرف آرنج باشد و شما با انگشتان از قسمت پایین‌تنه او محافظت کنید؛ و شروع به ماساژ کمر کودک به آرامی و در جهت عقربه‌های ساعت بکنید.

روش دوم

کودک را طوری در آغوش بگیرید که کمرش به سینه شما بچسبد و دستان‌ شما از مقابل شکم کودک رد شود، با کمک کف دست‌تان قسمت پایین‌تنه کودک را نگه دارید تا فشاری روی ستون مهره‌ها وارد نگردد.

روش سوم

کودک را روی شانه‌تان بگذارید طوری که شکم به شانه بچسبد و اندکی فشرده شود و سر کودک در قسمت بالایی شانه باشد. البته دقت کنید که سر کودک نباید به سمت گردن‌تان باشد.

روش چهارم

در این روش کودک را به همان شکلی که در گهواره قرار می‌گیرد، درون دست‌تان نگه دارید و همانند گهواره دست‌تات را تکان دهید تا کودک آرام شود.

2- آرام کردن با زمزمه برای کودک

یک روش بسیار موثر برای آرام کردن کودک ، خواندن هر چیزی به صورت زمزمه‌وار است. اگر لالایی یا ترانه‌ای آرام بلد باشید، برای کودکتان بخوانید تا آرام شود. حتی در برخی مواقع، تنها چیزی که کودک می‌خواهد، زمزمه‌های مادر است و شاید دلیل گریه‌اش هم طلب صدای مادر باشد. کودک با شنیدن صدای مادر بسیار آرام می‌شود. البته حتما لازم نیست که صدایتان زیبا باشد، زیرا هدف آواز خوانی و ترانه‌سرایی نیست؛ بلکه فقط باید با زمزمه‌های خودتان قلب کودک را غرق در آرامش نمایید.

3- آرام کردن کودک با شیردهی

وقتی مادر، کودک را به منظور شیردادن در آغوش می‌گیرد، کودک خود را در بهترین و امن‌ترین نقطه جهان حس می‌کند. از این رو اگر کودک به هر روشی آرام نگرفت به او شیر دهید. تا علاوه بر رفع گرسنگی، بی‌قراری‌هایش هم رفع شود. برای نتیجه بهتر و سریع‌تر، می‌توانید هنگام شیر دادن در گوشش به آرامی زمزمه کنید و حس امنیت کودک را بیشتر نمایید.

4- کودک را به محیطی آرام و کم نور ببرید

کودکان هم از سر و صدای زیاد خسته می‌شوند و نیاز به محیط آرام، ساکت و تاریک دارند تا بتوانند در آرامش به خواب روند. با انتقال کودکی که گریه می‌کند به یک محیط آرامش‌بخش، می‌توانید سریع‌تر او را آرام کنید.

5- آرام کردن کودک با کمک اطرافیان

توجه کنید که گاهی تشویش والدین، گریه نوزاد را بدتر می‌کند. در این مواقع بهتر است که از بقیه کمک بخواهید و کودکتان را به آن‌ها بسپارید. زیرا ممکن است شما به خاطر استرس زیاد نتواید خواسته کودک را درک کنید و از نیازش غافل بمانید. این امر موجب افزایش گریه فرزندتان می‌شود. فرد دیگری که درگیر تنش عصبی ناشی از گریه کودک نیست، می‌تواند در این مواقع کمک کند تا علت گریه کودک را پیدا کنید.

6- صبور باشید

صبوری، برای آرام کردن کودک بسیار مهم است. با صبوری راحت تر می‌توانید صدای کودک‌تان را درک کنید و با دقت در مدل گریه او، نیازش را بفهمید. گریه کودک برای همیشه نیست و با کمی صبر و حوصله شما، آرام خواهد شد. ایجاد تنش در خود شما و فقدان صبر و حوصله، تنها موجب آزار خود و کودک تان می‌شود. نوع گریه‌کودک در شرایط مختلف، متفاوت است و فقط با صبوری و دقت می‌توان دلیل آن را تشخیص داد.

7- بازی برای آرام کردن کودک

از نیازهای دیگر کودکان تا سن دو سالگی، نیاز به بازی با پدر و مادرش است. آن‌ها دوست دارند زمان خود را با والدین بگذرانند. با یک سطل شن‌بازی، می‌توانید تفریحات متفاوتی با کودکتان تجربه کنید و یا با کمک رنگ انگشتی علاوه بر آرام کردن کودک گریان، می‌توان خلاقیت او را هم افزایش داد.

کلام پایانی

شما با کمک راهکارهای پیشنهادی در این مقاله حتما می‌توانید گریه کودک خود را آرام کنید. ولی آنچه در درجه اول اهمیت دارد، این است که آرامش خودتان را حفظ کنید. دچار تنش و استرس نشوید، زیرا کودک می‌تواند حالات روحی شما را حس کند و در نتیجه استرس شما به او منتقل می‌شود و بیشتر گریه خواهد کرد. اگر با هیچ کدام از روش‌های فوق کودک آرام نگرفت، ممکن است درد جسمی و یا مریضی داشته باشد. در این حالت بهتر است او را نزد پزشک ببرید تا معاینه گردد.

برای دریافت مشاوره در زمینه آرام کردن کودک در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: آرام کردن کودک | آرام شدن کودکان با چند روش ساده

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : آرام کردن کودک , آرام شدن کودکان با چند روش ساده, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 129 تاريخ : چهارشنبه 25 آبان 1401 ساعت: 14:53

یافتن روش خواباندن نوزاد برای تازه پدر و مادرها گاه کاری دشوار و سوال برانگیز می‌شود. کودک تازه متولدشده هنوز توانایی لازم برای برقراری ارتباط با والدین‌اش را ندارد. پس به آسانی با محیط جدید سازگار نمی‌شود. همین مسئله می‌تواند او را مستعد گریه و ناراحتی کرده و خواب راحت را از او بگیرد. این موضوع آرامش پدر و مادر را هم بهم می‌زند و باعث می شود که آن‌ها دائما در جستجوی موثرترین راه‌ برای خواباندن نوزاد باشند. در این مقاله به شما یاد خواهیم داد که چگونه نوزاد خود را بخوابانید و به یک چرخه منظم خواب برسید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: خواباندن نوزاد | بهترین روش و نحوه صحیح خواباندن نوزاد

خواباندن نوزاد با توجه به نیاز او

نوزادانی که تازه متولدشده‌اند (یک تا دو ماه اول) چیزی در حدود 14 الی 17 ساعت از شبانه روز را باید بخوابند. البته بعضی از کودکان ممکن است بیش از این ها به خواب احتیاج داشته باشند و در نتیجه  18 الی 19 ساعت از روز را در خواب بگذرانند. این خواب به تکامل مغز آن‌ها کمک کرده و رشد آن‌ها را تسهیل می‌کند. از آنجایی که نوزاد هر 2 یا 3 ساعت گرسنه می‌شود، مادر باید او را در این بازه زمانی برای شیرخوردن از خواب بیدار کند. اگر خواب و شیرخوردن فرزندتان یک نظم روتین داشته باشد، او کمتر با مشکلاتی نظیر بیداری شبانه و بیقراری رو به رو خواهد شد.

بیشتر بخوانید : نوزاد تازه متولد شده

روش های برای خواباندن نوزاد | توصیه هایی برای والدین

برای آنکه فرزند شما در دوران نوزادی خواب بهتری داشته باشد. با رعایت برخی نکات تا حد زیادی خواباندن نوزاد آسان می‌شود. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین توصیه‌ها در این زمینه اشاره کرده‌ایم.

1- نوزاد را به پشت بخوابانید

همیشه به خاطر داشته باشید که باید نوزاد را به پشت بخوابانید. در نتیجه او را به صورت دمر و روی شکم در تخت قرار ندهید، این کار می‌تواند در طول خواب تنفس کودک را با مشکل مواجه کرده و منجر به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد شود. برای اطلاع از نحوه دمر خواباندن نوزاد کلیک کنید.

2- محیط امنی برای خواب نوزاد فراهم کنید

اطمینان حاصل نمایید که نوزاد در محیطی امن می‌خوابد. در همین راستا باید تختی مناسب سن فرزندتان انتخاب کنید. تا در صورت غلت‌زدن روی شکم و صورت قرار نگیرد. اگر فرزندتان را در اتاق جداگانه‌ای می‌خوابانید، باید در طول شب به فاصله هر دو ساعت وضعیت او را چک کنید. و ساعت‌های طولانی او را بدون شیر رها نکنید.

3- هنگام خواباندن نوزاد اسباب بازی ها را در تخت نگذارید

تخت نوزاد را از هر گونه وسیله اضافی خالی کنید. در نتیجه اسباب بازی‌ها، شیشه شیر یا هرچیز مانند این‌ها را هنگام خواباندن نوزاد از تخت او جمع کنید. چرا که شاید در طول خواب، نوزاد آن‌ها را در دهان‌گذاشته یا روی‌شان قرار بگیرد.

4- دمای معتدلی در محیط ایجاد کنید

برخی از والدین دائما نگران این هستند که نوزدشان سرما بخورد. همین مسئله باعث می‌شود که فضای اتاق کودک را به شدت گرم کنند و او را با لباس‌های ضخیم بپوشانند. در حالی که این کار می‌تواند در طول شب باعث بروز مشکلاتی در تنفس نوزاد شده و راه نفس‌کشیدن او را مسدود نماید. در نتیجه یک دماسنج در اتاق فرزندتان قرارداده و سعی‌کنید دمای معتدلی (حدود 25 درجه سانتی‌گراد) در اتاق کودک ایجاد نمایید. بسیاری از بی‌قراری‌های کودک می‌تواند به خاطر گرما یا سرمای بیش از حد محیط خواب باشد.

5- مراقب باشید کسی اطراف نوزاد سیگار نکشد

طبق بررسی‌ها سیگارکشیدن در کنار نوزاد خطرناک است. اینکار ریسک بروز سندروم مرگ ناگهانی را در آن‌ها افزایش می‌دهد. در نتیجه به خصوص زمانی که فرزندتان خواب است اطمینان حاصل کنید که کسی در اطراف او سیگار نمی‌کشد. برای جلوگیری از عوامل مربوط سندرم مرگ ناگهانی نوزاد کلیک کنید.

6- برای خواباندن ، نوزاد را قنداق نمایید

طبق مطالعات وقتی نوزادان را قنداق می‌کنید، محیط رحم که به آن عادت داشتند در خاطرشان تداعی می‌شود. همین مسئله به خواب راحت‌تر کمک کرده و باعث می‌شود با آرامش بیشتری ساعات خواب خود را طی کنند.

7- نوازش کردن نوزاد

اگر فرزندتان در به خواب رفتن مشکل دارد، نوازش کردن او را فراموش نکنید. به خاطر داشته باشید که حس لامسه برای نوزادان قوی‌ترین حس برای ارتباط برقرار کردن با دنیای پیرامونی است. در نتیجه در آغوش کشیده شدن و نوازش برای آن‌ها امری حیاتی است و به آرامش هرچه بیشترشان کمک می‌کند.

8- برای نوزاد لالایی بخوانید

کودک از دوران جنینی حس شنیداری خود را به دست می‌آورد و به مرور به صدای شما به عنوان مادر عادت می‌کند. در نتیجه پس از تولد نیز بیش از همه به صدای شما واکنش نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید فرزند خود را آرام کرده و بخوابانید با صدایی آرام برای او آواز یا لالایی بخوانید. این نکته را به خاطر داشته باشید که صدای بلند برای کودک تازه متولدشده تنش زاست، در نتیجه از سر و صدای زیاد نیز بپرهیزید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه خواباندن نوزاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روش خواباندن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا گذاشتن اسباب بازی های موزیکال در تخت کودک به زودتر خوابیدن او کمک می کند؟

گذاشتن اسباب بازی های موزیکال در تخت خواب کودک می تواند هشیاری او را تحریک کرده و باعث بی خوابی او شود. در نتیجه بهتر است از این اسباب بازی ها تنها در زمانی بیداری نوزاد استفاده کنید.

منبع: خواباندن نوزاد | بهترین روش و نحوه صحیح خواباندن نوزاد

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : خواباندن نوزاد , بهترین روش و نحوه صحیح خواباندن نوزاد, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 108 تاريخ : سه شنبه 24 آبان 1401 ساعت: 15:52